Αναρτήσεις

Παρασκευή 4 Μαρτίου 2022

Φορώντας το "κοστούμι" της κρίσης η τέχνη απογειώνεται

 



Η λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά έλεγαν παλιά.  Αυτό δεν ξέρω κατά πόσον ισχύει σήμερα.

Αλλάζουν οι καιροί και οι παλιοί Λατίνοι θα αναφωνούσαν "O tempora o mores" (Ω καιροί, ω ήθη!) Αυτό δεν σημαίνει πως είναι κακό να αλλάζουν οι καιροί και τα ήθη αλλά η μετάβαση αυτή τις περισσότερες φορές αδικεί αυτό που αφήνουμε πίσω. Ο άνθρωπος όμως πρέπει να προσαρμόζεται και να εξελίσσεται κι αυτό δεν είναι εύκολο. Χρειάζεται να αποχαιρετίσει πολλές φορές πράγματα που αγαπάει προκειμένου να στήσει την πραγματικότητά του απ' την αρχή.

Όπως συμβαίνει και με τον ράφτη του σημερινού αφιερώματος. 

Με πατέρα ράφτη, πρωτοκλασάτο, υπέροχο τύπο, καλλιτέχνη, άριστο τεχνίτη της ραπτικής κοστουμιών, ο πατέρας έχει μπολιάσει τον γιο με υψηλή αισθητική.

Χωμένοι και οι δυο τους στο ραφτάδικο, καταγίνονται χρόνια ολόκληρα με το να τελειοποιούν την τέχνη τους με υψηλής αισθητικής και ποιότητας ανδρικά κοστούμια. Μιλούν μια άλλη γλώσσα χρωματισμένη με αέρα πολυτέλειας και φινέτσας. 

Ο ήρωάς μας, ο Νίκος, ένας μοναχικός τύπος γύρω στα πενήντα, ακούει και βλέπει μέχρις εκεί που τον πάει η βελόνα του και ο αυταρχικός πατέρας του. Αγαπάει αυτό που κάνει και έχει μάθει να γυροφέρνει τη φαντασία του σε εξωπραγματικούς κόσμους που μόνον η τέχνη στη λεπτομέρεια μπορεί να τον οδηγήσει. Στρώνει τα υφάσματα πάνω στον πάγκο του με λεπτότητα, μετράει τις βελονιές του με ακρίβεια και αφήνει έξω από την πόρτα του ραφτάδικου οτιδήποτε δεν τον αφορά. Και τότε συμβαίνει στη ζωή του αυτό που περιγράφει ο Νίτσε τόσο ποιητικά: "Όταν ένας άνδρας βρίσκεται μέσα στον δικό του θόρυβο, μέσα στην κυματωγή των δικών του σχεδίων και σκοπών, τότε μπορεί να δει  ήρεμα μαγικά όντα να γλιστρούν μπροστά του και να ζητούν την ευτυχία τους και τη μοναξιά τους. Είναι οι γυναίκες".

Η γυναίκα εδώ, έρχεται ως αρωγός στα δύσκολα του ράφτη. Η οικονομική κρίση και η αρρώστια του πατέρα αναγκάζουν τον γιο να αλλάξει τα δεδομένα της ζωής και της τέχνης του. Πρέπει να επιβιώσει με κάθε τρόπο. Ο πατέρας όμως πιστεύει πως ο γιος του διαπράττει μια ιεροσυλία.

Η ανώμαλη "πτώση" του Νίκου (Δ. Ήμελλος) στα παζάρια και στους δρόμους δεν είναι ικανή να τον αλλάξει μέσα του. Διατηρώντας την ψυχική του κομψότητα συνδιαλέγεται ως γυρολόγος ράφτης νυφικών πλέον, κάτι που ο πατέρας του δεν μπορεί να δεχτεί αδιαμαρτύρητα. 

Σε αυτή την αναγκαστική μεταστροφή του ράφτη, δίνει χέρι βοήθειας η γειτόνισσά του (Ταμίλλα Κουλίεβα). Φαίνεται καταρχάς σαν να τον "υποβιβάζει" στο ράψιμο νυφικών που ωστόσο έχει μεγαλύτερη πέραση στον σύγχρονο κόσμο των απλών ανθρώπων της οικονομικής κρίσης, αλλά στην ουσία τον βοηθάει να πέσει στα μαλακά της σκληρής πραγματικότητας και να διαπιστώσει τελικά πώς η ψυχική ευγένεια και φινέτσα μπορεί να επιβιώσει ακόμα και στον πάγκο μιας λαϊκής αγοράς.  

Ο "Ράφτης" της Σόνια Λίζα Κέντερμαν μπορεί να αδικήθηκε από την πανδημία του Covid αλλά βρήκε το δρόμο της επιτυχίας με 3 βραβεία στο 61ο διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, και σήμερα φθάνει να διεκδικεί το βραβείο καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας στα Ιαπωνικά Όσκαρ, (Japan Academy AWards που έχουν θεσπιστεί το 1978 και απονέμονται κάθε χρόνο). 

Επιλέχτηκε ανάμεσα σε 208 άλλες σπουδαίες ταινίες και έχει να συναγωνιστεί τις διάσημες ταινίες του Χόλιγουντ: Η ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΝΟΜΑΔΩΝ (Κλόι Ζάο), MINARI (Λι Αιζακ Τσουνγκ), NO TIME TO DIE (Κάρι Φουκουνάγκα) και DUNE (Ντενί Βιλνεβ). Ο ΡΑΦΤΗΣ είναι η μοναδική μη αμερικανική παραγωγή αυτής της κατηγορίας. 

Οι Ιάπωνες την αγάπησαν πολύ. Περιμένουμε με αγωνία τα αποτελέσματα που θα ανακοινωθούν σε λίγες μέρες (11 Μαρτίου 2022).  

Σενάριο: Σόνια Λίζα Κέντερμαν και Τρέισι Σάντερλαντ

Σκηνοθεσία: Σόνια Λίζα Κέντερμαν

Μουσική: Νίκος Κυπουργός

Πρωταγωνιστούν: Δημήτρης Ήμελλος, Ταμίλλα Κουλίεβα, Θανάσης Παπαγεωργίου, Στάθης Σταμουλακάτος, Δάφνη Μιχοπούλου

Μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη των συντελεστών της ταινίας εδώ: ΡΑΦΤΗΣ






18 σχόλια:

  1. Ευχαριστούμε Μαρία μου, για την προτροπή, γιατί είμαι σίγουρη πως είναι εξαιρετική, αλλά τελευταία απεργώ από ταινίες όσο καλές και αν είναι, απεργώ από ΤV (φυσικά!) και πληροφόρηση παίρνω μόνο από site της επιλογής μου, αλλά εξακολουθώ να αμπελοφιλοσοφώ και να μη χάνω το χαμόγελο μου!

    ΑΦιλάκια αγάπης με επίγνωση της κατάστασης (μου)! ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Nα που σ' αυτό συμφωνούμε. Κι εγώ απεργώ από ΤV Στεφανία μου.
      Οι ταινίες όμως είναι η αδυναμία μου.
      Το χαμόγελό σου όλοι το χρειαζόμαστε και τα φιλάκια σου, που μας τα χαρίζεις πάντα με τόση αγάπη.
      Αμπελοφιλοσοφίες; Νο..νο. Εσύ φιλοσοφείς μέσα από τις αναρτήσεις σου κι εμείς επωφελούμαστε :)
      Καλό βραδάκι και ανταποδίδω με την ίδια αγάπη τα φιλάκια σου Στεφανία μου!!

      Διαγραφή
  2. Δεν την έχω δει, η παρουσίασή σου όμως με έπεισε. Σίγουρα θα την δω!
    Την καλημέρα μου, Μαρία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να δούμε πώς θα τα πάει; Όποια όμως κι αν είναι τα αποτελέσματα, πρόκειται για μια ελληνική ταινία που χρειάζεται την υποστήριξή μας.
      Καλό βράδυ Βασίλη μου!

      Διαγραφή
  3. Μαρία μου τι λες τώρα!
    Πού θα την δούμε την ταινία; Έχεις πηγή; Και η παρουσίασή σου τέλεια, άψογη! Θέλω να μάθω πράγματα γι' αυτήν καλή μου φίλη, με ενδιαφέρει λόγω ...σινεφίλ. Και μακάρι να βρει την καταξίωση και τη βράβευση που τής αξίζει. Οι πρωταγωνιστές είναι πολύ καλοί και ειδικά ο Ήμελλος από τους αγαπημένους μου.
    Μαρία μου να μάθουμε τι έγινε στο φεστιβάλ.
    Καλά Κούλουμα κορίτσι μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν ξέρω πού θα την δούμε. Το καλοκαίρι ανέβηκε σε κάποιους θερινούς κινηματογράφους. Πιστεύω πως θα έχουμε την ευκαιρία να την δούμε από 'δω και στο εξής. Μέχρι τώρα ήταν δύσκολο λόγω των μέτρων για τον Covid.
      Στο τέλος του κειμένου έχω παραθέσει έναν σύνδεσμο με τις συνεντεύξεις των συντελεστών. Αξίζει να τις διαβάσεις. Δίνουν πολλές ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την ταινία.
      Καλό βράδυ Γιάννη μου!

      Διαγραφή
  4. Εμμέσως πλην σαφώς οι ήρωες αντιμέτωποι με την κοσμική εξελισσόμενη κοινωνία συγκρούονται με το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Κάπως έτσι γίνεται σε κάθε μεταβατική εποχή. Είναι άραγε αναγκαίο;
    Μαρία μου όμορφη η παρουσίαση της ταινίας και σ’ ευχαριστούμε!
    Να είσαι καλά καλό τριήμερο και καλή Σαρακοστή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάντα έτσι γίνεται Αννίκα μου. Είναι μια αναπόφευκτη διαδικασία ωρίμανσης. Νομίζω πως ναι, είναι αναγκαίο γιατί μέσα από τις εσωτερικές συγκρούσεις μας διαμορφώνουμε στην καλύτερη περίπτωση τον χαρακτήρα που μας οδηγεί μπροστά.
      Σ' ευχαριστώ πολύ!
      Καλή Σαρακοστή Αννίκα μου!

      Διαγραφή
  5. Ευχαριστούμε πολύ για την παρουσίαση Μαρία μου.
    Είχα ακούσει γιαυτή την ταινία που παίζει ο Ήμελλος και θέλω πολύ να την δω.
    Τώρα ακόμα περισσότερο.
    Καλή Σαρακοστή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Κι εγώ σας ευχαριστώ για την επίσκεψή σας Ρένα μου.
    Επίσης, Καλή Σαρακοστή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ω, θέλω κι εγώ πολύ να τη δω Μαράκι μου!!!
    Πολύ ενδιαφέρον έχουν και το θέμα και το καστ.
    Η παρουσίασή σου, μου ενέτεινε ακόμα πιο πολύ
    το ενδιαφέρον. Μακάρι να βρω τρόπο να τη δω!
    Ή -το πιο εύκολο για μένα- μακάρι να την προβάλει
    η ερτφλιξ 😉 Πολύ ενδιαφέρον επίσης το γεγονός ότι
    η ταινία έχει και ξένους και Έλληνες συντελεστές..
    Πάει και για βραβεία, συνεπώς αξίζει να αναδειχθεί.

    Τα φιλιά μου Μαράκι γλυκό, και καλή Σαρακοστή!🌼🌼

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ραντεβού στην ερτφλιξ λοιπόν όποτε προκύψει το ευκταίο Πέτρα μου :)
    Καλή Σαρακοστή και πολλά φιλιά κι από μένα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σε ευχαριστούμε για την πρόταση.
    Εξαιρετική η κριτική προσέγγιση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ... και μετά και μετά τι έγινε στις 11 Μαρτίου!!!
    Θα ψάξω να τη βρω μου άρεσε πολύ :)
    ααα άσχετο άλλα και αυτό μου άρεσε που περιγράφει ο Νίτσε τόσο ποιητικά: "Όταν ένας άνδρας βρίσκεται μέσα στον δικό του θόρυβο, μέσα στην κυματωγή των δικών του σχεδίων και σκοπών, τότε μπορεί να δει ήρεμα μαγικά όντα να γλιστρούν μπροστά του και να ζητούν την ευτυχία τους και τη μοναξιά τους. Είναι οι γυναίκες".

    Καλή συνέχεια
    Σε φιλώ :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προφανώς δεν κέρδισε κάποιο βραβείο η ταινία αλλιώς κάπου θα δημοσιευόταν. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει τίποτα. Ξεχώρισε και έφτασε να το διεκδικήσει.
      Κι εμένα μου αρέσει αυτό που σου αρέσει Μάνια μου :)
      Καλό απόγευμα εκεί.
      Φιλί!

      Διαγραφή
  11. Για την ταινία αυτή πρώτη φορά μαθαίνω Μαρία μου μέσα από την δική σου ανάρτηση και από ότι διάβασα στις πληροφορίες που μας έδωσες στην παραπομπή σου γι αυτή, σίγουρα μου κίνησε το ενδιαφέρον να την ψάξω όταν την προβάλει η ΕΡΤΦΛΙΞ, και το ότι έχει πάρει 3 βραβεία , στο φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, και την συμμετοχή της στα Ιαπωνικά Όσκαρ, αυτό την κάνει ακόμα πιο ενδιαφέρουσα...
    θα ήθελα να μάθω τι θέση πήρε τελικά εκεί..
    Χαίρομαι που είσαι παλι εδώ.. να είσαι καλά Μαρία μου να περνας όμορφα ότι και να κάνεις καλό σου ξημέρωμα φιλιααα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ χαίρομαι πολύ για την επίσκεψή σου Σμαραγδάκι μου.
      Ελπίζω η ταινία να προβληθεί σύντομα ώστε να έχουμε την ευκαιρία να τη δούμε και να διαμορφώσουμε την προσωπική μας άποψη. Πιστεύω πάντως πως θα μας αρέσει.
      Κι εσύ να είσαι καλά και καλό μας ξημέρωμα.
      Πολλά φιλιά!!

      Διαγραφή