Αναρτήσεις

Κυριακή 14 Μαΐου 2023

ΜΙΚΡΕΣ ΖΩΕΣ

 



Margarita Sikorskaia


Δευτέρα πρωί, τι σιχαμερή μέρα, δεν τη χώνεψα ποτέ μου. Βρίσκω τα παπούτσια μου πάλι παγωμένα. Το πετσί τους σκληρό σα σίδερο. Περπατάω και πονάω. Η κάλτσα τρίβεται στο κρέας, το κρέας ματώνει.  Σκατά. Στο τραπέζι, το σιχαμερό γάλα. Δεν το πίνω με τίποτα. Να ξεφύγω θέλω.

Ντύνομαι σβέλτα και την κάνω από πίσω. Η μάνα πλένει στην μπροστινή αυλή.  Το πορτάκι κλειδωμένο. Γιατί το κλειδώνει; Δεν έχω καταλάβει. Δεν κάθομαι να σκάσω. Πετάω την τσάντα μου στο δρόμο και πηδάω από πάνω. Την ακούω να φθάνει τρέχοντας. Με φωνάζει. Ίσα που της ρίχνω ένα βλέμμα. Η ποδιά της μούσκεμα. Τα χέρια της κατακόκκινα, στάζουν σαπουνάδες.  

"Το γάλα σου το ήπιες; Αν δεν πιείς το γάλα σου, δεν πας πουθενά. Τ’ άκουσες;"

Μαζεύω από κάτω την τσάντα και γίνομαι μπουχός. "Θα το πω στον πατέρα σου!" Ούφ..όλο λόγια είναι.

 Στη στροφή του δρόμου κόβω ταχύτητα. Ώρα να πάρω ανάσα. Πετάω την τσάντα στο χώμα. Ψάχνω τις μπίλιες μου στην κωλότσεπη. Πάλι τις ξέχασα γαμώτο. Βρωμοδευτέρα! Απ’ την τσαντίλα μου κλωτσάω πέτρες. Τα παπούτσια μου χάλι μαύρο. Φαγωμένες μύτες, γδαρμένο χρώμα, τρύπια σόλα. Ποιος ακούει το γέρο! Και βαράει σα στραβός, δεν αστειεύεται. Σκατά! Έχει δίκιο η μάνα.

 Απ’το σχολείο, μ’ αρέσει μόνο η διαδρομή μέχρι να φτάσω. Την κάνω με το πάσο μου για να χαζεύω πέτρες. Σταμπάρω την καλύτερη και την κλωτσάω μέχρι το προαύλιο. Είμαι καλός στις πέτρες. Διαλέγω στρογγυλές που κάνουν γύρους πάνω στο χώμα. Δεν κουμαντάρονται εύκολα. Είναι για ζόρικους, σαν εμένα. Με θαυμάζουν οι φίλοι μου κι ο θείος με φωνάζει "Κλωτσαδόρο". Ο γέρος θυμώνει. Είμαι αλήτης λέει, και ντρέπεται.

 Το σπίτι μας είναι στην άκρη της πόλης. Ο δρόμος περνάει μέσα απ’ τα χωράφια. Ο κολλητός μου ο Χαρίλαος μένει στην πλατεία. Τον φέρνει ο πατέρας του στο σχολείο με τη βέσπα. Άτυχος αυτός, τον κλαίω από τώρα. Πάνε χαμένες τόσες περιπέτειες! Δεν του το λέω για να μην τον τσαντίσω.

 Το κουδούνι! Σκατά! Άργησα πάλι. Αν τρέξω, ίσως προλάβω την πόρτα πριν κλείσει αλλιώς πάλι τιμωρία. Το χειρότερό μου; Όταν μου στρίβει ο δάσκαλος τις φαβορίτες. Πονάει πολύ, μα δεν κλαίω. Οι άλλοι κλαίνε σαν κορίτσια.

 Η μάνα όλη μέρα είναι με ρόμπα και ποδιά. Στην ποδιά σκουπίζει τα χέρια της. Σκουπίζει και τα μάτια της καμμιά φορά. "Γιατί κλαις μάνα;" τη ρωτάω. "Δεν κλαίω βρε, καθάριζα κρεμμύδια". Πολύ ζόρικο να καθαρίζεις κρεμμύδια!

Μυστήριο τραίνο η μάνα αλλά είναι καλή στο σημάδι. Δεν αστοχεί ποτέ όταν πετάει το τετράδιο της ορθογραφίας στο πατάρι "Κοίτα να συμμορφωθείς. Έτσι και το δει ο πατέρας σου χάθηκες κακομοίρη!" Γκρίνιααα…!

 Τι κόλλημα κι αυτός με την ορθογραφία! Γιατί τραβάει τόσο ζόρι; Τι θα πάθει το χωριό αν το γράψω με όμικρον; Θα φύγει απ’ τη θέση του και θ’ αλλάξει η  γεωγραφία; Πολλή πλάκα έχουν οι μεγάλοι!

Η μάνα δεν σηκώνει χέρι πάνω μου. Γκρινιάζει μόνο όταν μου μπαλώνει τις τσέπες. Τις γεμίζω με όσα μαζεύω απ’ το δρόμο. "Δεν καταλαβαίνει θείε!" "Πού να καταλάβει κλωτσαδόρε μου; Γυναίκα είναι." Ο θείος είναι κυνηγός.  Ξέρει.

 Συρματάκια, τσιγκάκια, μικρά ελατήρια, βίδες, ξυλάκια… "Τι τα μαζεύεις όλα τούτα ρε μάγκα;" με ρωτάει. "Όταν τα παίζω, ονειρεύομαι…" του απαντάω. Με κοιτάει περίεργα. Έτσι μου φαίνεται. "Μου τα πουλάς;" "Πόσα δίνεις;" Κάναμε συμφωνία. "Μια δεκάρα το ένα, ό,τι μου αρέσει".

 Έχω μαζέψει τρεις δραχμές. Θέλω ακόμα δύο. Μετά, σφαίρα στην Τασία. Το αποφάσισα. Θα το πάρω εκείνο το μαντήλι μες το γυαλιστερό κουτί. Έχει κεντημένο σε μια άκρη του το κεφαλαίο Μ. Πολύ μ' αρέσει. Γελάω μόνος μου όταν τη σκέφτομαι. Θα σκουπίσει τα χέρια στην ποδιά, μετά θα το ανοίξει. "Χρόνια Πολλά!" θα της πω. Θα τα χάσει. Γιορτάζει κι αυτή την Άνοιξη. "Μάνα" δεν τη λένε;


Μάνα - Λεωνίδας Μπαλάφας









24 σχόλια:

  1. Καλημέρα φιλενάδα μου χρόνια πολλά!!
    Πολύ με συγκίνησε το αγόρι της ιστορία σου, δεν ξέρω γιατί μα νομίζω ότι τα αγόρια αγαπούν πιότερο την μάνα τους απλά δεν το δείχνουν. Καλό μεσημέρι να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χρόνια Πολλά Βιργινία μου! Σ' ευχαριστώ πολυ!
      Να είσαι καλά και να σε χαίρονται τα παιδιά σου!
      Να είναι καλά όλες οι μανούλες του κόσμου. Να χαίρονται τα βλαστάρια τους όπως ονειρευόμαστε όλες μας, ευτυχισμένα.
      Σε φιλώ γλυκά!!

      Διαγραφή
  2. Μαρία μου! Αχ Μαρία μου, τι συγκίνηση! Αχ βρε καρδούλα μου με το διήγημά σου. Χρόνια πολλά βρε κορίτσι μου. Να σε χαίρονται. Να είστε όλες σας καλά, οι μανάδες όλου του κόσμου.
    Φιλιά πολλά καλή μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα και καλή εβδομάδα!
      Σ' ευχαριστώ πολύ Γιάννη, κι εσείς να χαίρεστε τη Σοφία.
      Πολλά φιλιά κι από μένα, να είσαι καλά :)

      Διαγραφή
  3. "Μυστήριο πράμα η Μάνα"... ναι και τι υπέροχο κείμενο από τον Λεωνίδα Μπαλάφα, να είναι καλά εκεί που είναι και με τα κείμενα του να μας προσγειώνει στο παρόν!
    Έχω δυο γιούς, μέχρι τώρα που γράφω ο μεγαλύτερος, μου ευχήθηκε Χρόνια Πολλά, ο μικρός, για να δούμε μέχρι το βράδυ θα το θυμηθεί;
    ΑΦιλάκια αγάπης Μαρία μου και καλά να είμαστε να γιορτάζουμε κάθε χρόνο! <3

    ΥΓ: Δεν λαμβάνω ειδοποιήσεις από σένα για νέα ποστ γι αυτό και όταν βρήκα σχόλιο σου στο σπιτικό μου, είπα, "νάτο το κορίτσι" και ήρθα! ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα και καλή εβδομάδα Στεφανία μου!
      Έχω κάποιους μήνες να κάνω ανάρτηση γι' αυτό δεν λαμβάνεις ειδοποιήσεις και όταν το κάνω πάντα σας επισκέπτομαι γιατί και σε μένα λείπετε.
      Το τραγούδι του Μπαλάφα είναι ένα μικρό συμπλήρωμα σε ό,τι γιορτάζαμε χθες και γιορτάζουμε και σήμερα και κάθε μέρα της ζωής μας, τη μητέρα μας.
      Χρόνια σου πολλά, να είσαι καλά και ο μικρός σου θα φανεί σίγουρα να σου ευχηθεί, αν δεν έχει εμφανιστεί ακόμα :)
      Πολλά φιλιά κι από μένα Στεφανία μου, με πολλή αγάπη!

      Διαγραφή
  4. Πολύ όμορφη και τρυφερή η ιστορία σου Μαρία μου! Χρόνια Πολλά να είσαι πάντα καλά κοντά σ' αυτούς που αγαπάς!
    Σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα και καλή εβδομάδα Αννίκα μου!
      Χρόνια πολλά, σ' ευχαριστώ πολύ για τις ευχές και το σχόλιό σου. Να είσαι καλά, πολλά φιλιά κι από μένα!

      Διαγραφή
  5. Πολύ όμορφη η ιστορία σου, με πήγε πολύ πίσω. Έχει κάτι από την ποιότητα της τη λογοτεχνίας των παιδικών μας χρόνων. Θα μπορούσε άνετα να βρίσκεται σε ένα αναγνωστικό ή σε ένα ανθολόγιο, ακόμα καλύτερα.
    Πολλά φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι πολύ που σου άρεσε Πίπη μου :)
      Σ' ευχαριστώ πολύ, πολλά φιλιά κι από μένα.

      Διαγραφή
  6. Τι συγκινητικό.
    Μια αφιέρωση στη μάνα που σκουπίζει τα χέρια της στην ποδιά (της ζωής) και τα μάτια της ... όταν καθαρίζει... κρεμμύδια!
    Χρόνια πολλά σε όλες τις μανούλες, όχι μόνο τις συμβολικές ημέρες.
    Χρόνια πολλά Μαρία μου.
    Φιλί γλυκό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ Μαρίνα μου, να είσαι καλά, φιλιά κι από μένα!

      Διαγραφή
  7. Μαλαματένιο, το αγόρι σου, Μαρία μου..
    Πόσο σκληρή μπορεί να είναι άλλωστε η καρδιά ενός παιδιού;
    Μιά μικρή ιστορία που μας τοποθέτησε σε χρόνο, χώρο, συναισθήματα..
    Σε φιλώ πολύ και χαίρομαι που επέστρεψες - δριμύτερη βεβαίως βεβαίως!
    🧡🎁😘

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ Πέτρα μου, όταν έχω χρόνο και διάθεση όλο και κάτι γίνεται :) Καλό Σαββατοκύριακο!

      Διαγραφή
  8. Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ Κώστα μου. Χρόνια Πολλά σου εύχομαι για την γιορτή σου...καθυστερημένα αλλά με αγάπη :)

      Διαγραφή
  9. Είχα δικαιολογία για το αργό της επίσκεψης μου Μαρία μου...
    Μα θα μου πεις μετά από τόσο καιρό;
    Όταν έχεις να κάνεις ετοιμασίες για γάμους και βαφτίσεις και δεν τελειώσαμε ακόμα, που να βρεις χρόνο για βόλτα εντός και εκτός γειτονιάς...
    Έστω και αργά, διάβασα το κείμενο του Λεωνίδα Μπαλάφα, τόσο ζωντανό, που μου θύμισε την εποχή εκείνη που δεν μας ήταν άγνωστη. Υπέροχο!
    Οι μάνες είναι ίδιες παντού. Οι εποχές αλλάζουν. Εκείνες ποτέ!
    Να είσαι καλά Μαρία μου. Να κάνεις ότι αγαπάς! καλό σου βράδυ φιλιάαα! 🤗

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Γιορτάζει η αγαπημένη Μαρία;
    Χρόνια Πολλά με υγεία, φως, χαρά, χαμόγελα και πολύ αγάπη!
    ΑΦιλάκια γιορτινά και χαρούμενα! :) <3

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πόσο χαίρομαι που βρίσκω τις ευχές σου Στεφανία μου! Λείπω τόσους μήνες από εδώ και δεν περίμενα να βρω μήνυμά σου. Σ' ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σου και την παρουσία σου. Μου δίνεις πάντα πολλή χαρά και δύναμη. Ελπίζω να πέρασες όμορφα χθες. Χρόνια Πολλά σε σένα και την οικογένειά σου με υγεία και ό,τι επιθυμείς.
      Σε φιλώ γλυκά και γιορτινά και χαρούμενα και πάντα με πολλή αγάπη!! :)

      Διαγραφή
  11. Αφήνω με αγάπη εδώ τις ευχές μου για χρόνια πολλά στην γιορτή σου Μαρία μου
    Να σε χαίρονται όλοι οι αγαπημένοι σου και εμείς μαζί τους... 💐 φιλιααααα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ Σμαραγδάκι μου, για τις όμορφες ευχές σου και τη χαρά που μου δίνεις. Να είσαι καλά, Χρόνια Πολλά με υγεία και χαρά για σένα και όλη την οικογένειά σου! Σίγουρα το κάψατε χθες :).
      Πολλά φιλιά γλυκά, και αγκαλιές, κι ευχές κι από μένα!

      Διαγραφή
  12. Μαρία μου! Δεν ξέρω αν είσαι εδώ (στο blog εννοώ) εγώ πάντως θα σου ευχηθώ ειλικρινά από καρδιάς Χρόνια Πολλά και ευλογημένα! Η Παναγία να είναι βοηθός και Προστάτης σας πάντα!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχω κάποιους μήνες να μπω Αννίκα μου. Με κρατούν υποχρεώσεις πίσω και οι καύσωνες έκαναν το μυαλό μου νερό :) Πόσο χαίρομαι με τις ευχές σου που είναι μια πολύ ευχάριστη έκπληξη. Σ' ευχαριστώ θερμά, και ανταποδίδω τις όμορφες ευχές σου για Χρόνια Πολλά με υγεία και προστασία από την Μεγαλόχαρη. Πολλά φιλιά κι από μένα με πολλή αγάπη!!

      Διαγραφή