Αναρτήσεις

Κυριακή 10 Μαΐου 2026

Οι σιωπηλές μητέρες

 

                                    

Malak Mattar


Έχω ακόμα στη μνήμη μου εκείνες τις ήσυχες μητέρες της παιδικής μου ηλικίας ζωσμένες με τις σκουρόχρωμες ποδιές τους να σκύβουν στους κήπους τους για να ξεβοτανίσουν τα φυτά τους, να ποτίζουν τις γλάστρες τους τα καλοκαιρινά απόβραδα, και να φορούν τα καλά τους τις Κυριακές στην εκκλησία.

Θυμάμαι ακόμα τα πρωινά που σκούπιζαν σχολαστικά τις αυλές τους και έπλεναν με το λάστιχο τα στενά ασβεστωμένα πεζοδρόμια έξω από το σπίτι τους. Αντάλλασσαν καλημέρες με δυνατές καθαρές φωνές, όπως των απλών ανθρώπων.

Έχω ακόμα στη μνήμη μου, τα ιδρωμένα τους πρόσωπα, τα μανταλάκια στο στόμα και τα κόκκινα, πρησμένα χέρια τους, να  απλώνουν στον ήλιο τις αστραφτερές μπουγάδες τους.

Εκείνες τις μητέρες που αντάλλασσαν συνταγές γερμένες πάνω στο κοτετσόσυρμα που χώριζε τις αυλές τους και τις ώρες του μεσημεριού μοσχοβολούσε ο δρόμος από τα φαγητά που ψήνονταν στις γκαζιέρες. 

Θυμάμαι τα απογεύματα που έπιαναν τα εργόχειρα στο κεφαλόσκαλο κάτω απ’ τον γλυκό ήλιο της άνοιξης ή του φθινοπώρου.

Θυμάμαι ακόμα τις σιωπηλές μητέρες που γύριζαν απ’ το παζάρι του Σαββάτου φορτωμένες πράγματα. Περπατούσαν βιαστικές και ιδρωμένες. Σταματούσαν στον ίσκιο να πάρουν μιαν ανάσα. Σκούπιζαν με την ανάστροφη του χεριού τους το μέτωπο  και μετά συνέχιζαν το δρόμο τους. Στα συναπαντήματα με γνωστούς ή γείτονες, κουνούσαν για χαιρετισμό το κεφάλι.

Κάποτε, έφταναν στ’ αυτιά μου κάποιες αλλιώτικες φωνές που το παιδικό μυαλό μου δεν ήξερε να ερμηνεύει. Τις ερμήνευε όμως η ψυχή μου με μια απροσδιόριστη ανησυχία και λύπη. Ήταν εκείνες οι φορές που οι πόρτες και τα παράθυρα έκλειναν με κρότο και ακολουθούσε σιωπή. Και μέσα από εκείνη τη σιωπή έβλεπα  τις σιωπηλές μητέρες να βγαίνουν έξω λαβωμένες.






12 σχόλια:

  1. Τρυφερές, συγκινητικές οι θύμησές σου Μαρία μου! Μάνα με κεφαλαία όλα τα γράμματα, το Α και το Ω στη ζωή μας. Έτσι τις θυμάμαι κι εγώ τις Μάνες. Τρυφερές με τα παιδιά τους, αγωνίστριες με τη ζωή, δυνατές στα δύσκολα, αλύγιστες στους ανέμους. Η πόρτα τους πάντα ανοιχτή και κείνες μια τεράστια αγκαλιά για όλους. Έτσι ήταν οι Μάνες! Έτσι ήταν κι δική μου η Μάνα!
    Μαρία μου, λατρεμένες όσες ζουν, αλλά και όσες ζουν στην καρδιά μας.
    Χρόνια Πολλά κι ευλογημένα!
    Σε φιλώ! Καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μας άφησαν μια σημαντική παρακαταθήκη Αννίκα μου. Όταν την πήραμε στα χέρια μας νιώσαμε πως έπρεπε έτσι να την παραδώσουμε στα παιδιά μας. Τα καταφέραμε; Θα δείξει.
      Ναι, λατρεμένες πέρα για πέρα Αννίκα μου.
      Να είσαι καλά.
      Καλή εβδομάδα και φιλιά κι από μένα!

      Διαγραφή
  2. Αυτές οι μανάδες που περιγράφεις, θαρρείς και δεν είναι άνθρωποι αλλά κάτι άλλο, κάτι υπερφυσικό. Αξιοθαύμαστες για όσα προσφέρουν και υπομένουν.

    Υπέροχο το κείμενό σου για τις Μάνες, Μαρία μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και είναι αλήθεια πολλές οι φορές Λυσίππη μου που μια μητέρα καλείται από τις περιστάσεις να γίνει υπερφυσική.
      Σ' ευχαριστώ πολύ!
      Καλή εβδομάδα, με τα φιλιά μου!

      Διαγραφή
  3. Μαρία μου, η ζωή αλλάζει μέσα στις οργανωμένες κοινωνίες. Και κάθε άνθρωπος προσαρμόζεται στις νέες σχέσεις παραγωγής. Ναι, ίσως ακούγεται κυνικός ο λόγος του Ένγκελς για την εξέλιξη της οικογένειας και τη θέση κάθε ατόμου και φύλου μέσα σ' αυτήν αλλά δεν παύει να ισχύει.
    Και να πούμε κάτι. Εμείς, είχαμε την ευλογία να ζήσουμε σε όμορφες σχέσεις ανθρώπων και τώρα να πλημμυρίζουμε νοσταλγία από τις εικόνες, που περιγράφεις.
    Υπήρχαν όμως παιδιά, Μαρία μου και μητέρες, που έζησαν μέσα στον τρόμο, τη βία, την απόγνωση, την κοινωνική κακοποίηση. Δεν είναι άσπρο-μαύρο η κάθε εποχή. Μέσα της ενυπάρχει πάντα το σκοτάδι και το φως.
    Εκείνο που κρατώ εγώ από αυτό σου το υπέροχο γραπτό-εξομολόγηση είναι τα συναισθήματα, οι εικόνες, μοναδικές, πανέμορφες.
    Με συγκίνησες, Μαρία μου. Καλή βδομάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι μητέρες, σε όλες τις φάσεις της ανθρωπότητας πρόσφεραν πάντα στη φυλή τους, στις κοινότητες και στα μέλη της οικογένειάς τους. Η προσφορά τους είναι sui generis, κι αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει. Να τις θυμόμαστε λοιπόν, να τις μελετάμε και να παίρνουμε δύναμη μέσα απ' τη νοσταλγία. Γιατί η νοσταλγία δεν είναι κακή. Μας θυμίζει όσα μας κάνουν ευτυχισμένους.
      Οι καιροί αλλάζουν βέβαια αλλά οι πρωτογενείς ανθρώπινες αξίες δεν αλλάζουν. Έτσι πιστεύω, και όταν ξεφεύγουμε απ' αυτές χάνουμε εντελώς τον προσανατολισμό μας.
      Ακόμα κι αυτές οι μητέρες που αναφέρεις Γιάννη, είχαν αποθέματα μεγαλοσύνης και μοίραζαν γύρω τους τρυφερότητα και φροντίδα.
      Καλό απόγευμα
      Σε φιλώ!

      Διαγραφή
  4. Γυναίκες άξιες και δυνατές, που άντεξαν πολλά και δίδαξαν ακόμη περισσότερα. Από εκείνες μπορούμε να κρατήσουμε τις αξίες, την προσφορά, την αξιοπρέπεια και να αφήσουμε πίσω τις σιωπές και τα βάρη που κουβαλούσαν μόνες τους.
    Για μένα η λέξη "μητέρα" είναι ένας τίτλος βαθιάς ευθύνης και σεβασμού. Ίσως γι’ αυτό πάντα με σοκάρει όταν ακούω για μητέρες που πληγώνουν τα παιδιά τους, μου φαίνεται εντελώς αφύσικο.
    Ευχές σε κάθε μαμά, και ιδιαίτερα στις μητέρες του σήμερα που μεγαλώνουν παιδιά μέσα σε έναν δύσκολο και απαιτητικό κόσμο.
    Πολλά φιλιά, Μαρία μου. Σε ευχαριστούμε που κάθε φορά έχεις μια ενδιαφέρουσα οπτική να μας δώσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυνατές και απλές γεμάτες αισιοδοξία. Πάντα εύρισκαν μέσα στο 24ωρο στιγμές για να γεμίσουν με ομορφιά την ψυχή τους.
      Μητέρες που πληγώνουν τα παιδιά τους πάντα υπήρχαν Μαρίνα μου αλλά ήταν εξαιρέσεις. Πλήγωναν γιατί ήταν και οι ίδιες βαθιά και αγιάτρευτα πληγωμένες.
      Να είσαι καλά κορίτσι μου.
      Πολλά φιλιά κι από μένα Μαρίνα μου κι εγώ σας ευχαριστώ για την φιλία και τα σχόλιά σας!

      Διαγραφή
  5. Η δεύτερη εικόνα είναι συγκλονιστική! Κι η πρώτη συναρπαστική! Δεν είναι ότι σε διάβασα με πονοκέφαλο, είναι που προσπαθούσα να αποφύγω τις λέξεις, γιατί έσκαγαν επάνω μου σαν σφαίρες.. Όλα όσα γράφεις τα έκανα εικόνα, κι αυτό αλήθεια δεν αντέχεται... Α, ρε Μαράκι, κέντησες μέσα στην ψυχή μου.. Σε φιλώ πολύ! 🧡😘

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εμένα πάλι Πέτρα μου, μου κάνει καλό να τα θυμάμαι.
      Αυτές οι αναμνήσεις λειτουργούν σαν αντίβαρο στη σημερινή κατάσταση που ζούμε.
      Πολλά φιλιά κι από μένα όμορφη!

      Διαγραφή
  6. Τι υπέροχη γραφή, με πόσο συναίσθημα και πόσες αλήθειες.
    Τιμή στη μητέρα του μόχθου και της προσφοράς. Συγχαρητήρια Μαρία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αναμνήσεις που μας γεμίζουν ακόμα δύναμη. Σ' ευχαριστώ πολύ Ευρυτάνα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή