Αναρτήσεις

Κυριακή 17 Μαρτίου 2024

"...Μια δόση τρέλας είναι η καλύτερη τέχνη"



 

Vincent Van Gogh - Almond Blossom (1890)




-Τι ζωγραφίζεις;

- Το φως του ήλιου.

- Νιώθεις θυμό κάποιες φορές;

- Ναι!

- Και τι κάνεις τότε;

- Βγαίνω έξω και κοιτάζω ένα χορταράκι ή το κλαδί μιας συκιάς για να ηρεμήσω.  Νιώθω ότι ο Θεός είναι η φύση και η φύση είναι ομορφιά.

- Από πού προέρχεται το χάρισμά σου να ζωγραφίζεις; Θα έλεγες ότι ο Θεός σου έδωσε αυτό το χάρισμα;

- Ναι, εκείνος μου το έδωσε. Είναι το μόνο χάρισμα που μου έχει δώσει.

- Γιατί λες ότι είσαι ζωγράφος;

- Γιατί ζωγραφίζω. Λατρεύω τη ζωγραφική, πρέπει να ζωγραφίζω. Πάντα ζωγράφος ήμουν. Γι’ αυτό είμαι σίγουρος.

- Γεννημένος ζωγράφος;

- Ναι.

- Πώς το ξέρεις;

- Γιατί δεν μπορώ να κάνω τίποτα άλλο. Και πίστεψέ με, έχω προσπαθήσει.

- Δεν βλέπεις ότι αυτός ο πίνακας είναι…δυσάρεστος, άσχημος;

- Γιατί να μου δώσει ο Θεός χάρισμα για να ζωγραφίζω δυσάρεστα και άσχημα; Κάποιες φορές νιώθω τόσο απομακρυσμένος από τα πάντα.

- Αγοράζει κανείς τους πίνακές σου;

- Όχι.

- Είσαι φτωχός δηλαδή;

- Ναι, αρκετά.

- Άρα πιστεύεις ότι ο Θεός σου έδωσε αυτό το χάρισμα για να μείνεις στη μιζέρια;

- Δεν το είδα ποτέ έτσι. Κάποιες φορές πιστεύω ότι ίσως... ίσως να επέλεξε λάθος στιγμή. Ίσως ο Θεός να με έκανε ζωγράφο για ανθρώπους που δεν γεννήθηκαν ακόμα. Λένε: "Η ζωή είναι για να σπέρνουμε. Ο θερισμός δεν γίνεται εδώ». Ζωγραφίζω με τα προσόντα και τα ελαττώματά μου.

- Άρα νομίζεις ότι μπορεί να έκανε λάθος ο Θεός;

- Θεωρώ τον εαυτό μου εξόριστο, έναν προσκυνητή σ’ αυτή τη γη. Ο Ιησούς είπε: "Απομάκρυνε την καρδιά σου από τα ορατά και στρέψου προς τα αόρατα". Και ο Ιησούς ήταν εντελώς άγνωστος όταν ήταν ζωντανός.

Ζωγραφίζω για να σταματάω να σκέφτομαι και να αισθάνομαι ότι αποτελώ κομμάτι των πάντων , έξω από μένα και μέσα μου. Ήθελα τόσο πολύ να μοιραστώ αυτά που βλέπω. Νόμιζα ότι ένας καλλιτέχνης πρέπει να διδάσκει πως να βλέπουμε τον κόσμο, αλλά δεν το νομίζω πια. Τώρα σκέφτομαι μόνο τη σχέση μου με το άπειρο.

- Τι αποκαλείς άπειρο;

- Τον χρόνο που θα έρθει. Υπάρχει πολλή καταστροφή κι αποτυχία στην πόρτα μιας επιτυχημένης ζωγραφιάς. Εγώ βρίσκω τη χαρά στη θλίψη και η θλίψη είναι μεγαλύτερη από το γέλιο. Ένας άγγελος δεν απέχει πολύ από τους θλιμμένους κι η αρρώστια μπορεί καμιά φορά να μας θεραπεύσει. Είναι η φυσιολογική κατάσταση που γεννά η ζωγραφική. Κάποιες φορές απεχθάνομαι την ιδέα του να ξαναβρώ την υγεία μου. Λένε ότι είμαι τρελός αλλά μια δόση τρέλας είναι η καλύτερη τέχνη.


( Aπό την ταινία: At Eternitys Gate)













15 σχόλια:

  1. Ένας συγκλονιστικός διάλογος, Μαρία μου. Με επίκεντρο μια μεγάλη μορφή της τέχνης. Τι να σχολιάσεις τώρα καθώς μια προς μια οι απαντήσεις δημιουργούν και ένα μεγάλο θέμα ξεχωριστό.
    Κρατάς μόνο το ένστικτο ενός μεγάλου καλλιτέχνη.
    Αυτή η δόση "τρέλας", δεν είναι μόνο η καλύτερη τέχνη, είναι και η σπίθα που δίνει ζωή και ανάσα στην ίδια την κίνηση της ζωής.
    Μαρία μου, πολύ όμορφη και καλλιτεχνική η αναφορά σου σήμερα σε μια τεράστια μορφή.
    Καλά Κούλουμα, καλή μου φίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι ωραία που το διατυπώνεις, "...είναι και η σπίθα που δίνει ζωή και ανάσα στην ίδια την κίνηση της ζωής". Έτσι είναι, και όποιος κάνει αυτό που αγαπάει πολύ, το ίδιο νιώθει.
      Πολύ ωραία ταινία!
      Καλά Κούλουμα Γιάννη μου, σ' ευχαριστώ πολύ!

      Διαγραφή
  2. Χωρίς να έχω δει την ταινία, λάτρεψα το απόσπασμα που διάλεξες, Μαρία μου.
    Ταυτίζομαι με κάθε του λέξη και με όλα τα σπουδαία νοήματα που εμπεριέχει.
    Καλά κούλουμα εύχομαι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι ωραία ταινία Μαρία μου, δίνει πολλά στον θεατή.
      Σ' ευχαριστώ πολύ! Να περάσεις τέλεια σήμερα.
      Καλά Κούλουμα!

      Διαγραφή
  3. ¨Μια δόση τρέλας είναι η καλύτερη τέχνη¨ Πόση εσωτερική δύναμη μπορείς να διαθέτεις για να δημιουργείς, μέσα απ’ τα σκοτάδια της ψυχής σου, τόσο φως, τόση ελπίδα! Κι αυτό να γίνεται έμπνευση, τέχνη! Μια δυνατή προσωπικότητα με όλα τα παράδοξα του χαρακτήρα του. Καταπληκτικός ο Νταφόε ως Βαν Γκογκ!
    Μαρία μου να είσαι καλά! Καλά Κούλουμα και Καλή Σαρακοστή!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα συμφωνήσω με όλα όσα γράφεις Αννίκα μου. Ο Νταφόε είναι ιδανικός στο ρόλο του Βαν Γκογκ, πραγματική απόλαυση να τον βλέπεις να υποδύεται αυτό τον ρόλο που του πάει όχι μόνον φυσιογνωμικά αλλά και ερμηνευτικά. Το χαμένο παιδικό βλέμμα του ζωγράφου ο οποίος διχάζεται μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας είναι συγκλονιστικό.
      Καλά να περάσεις σήμερα Αννίκα μου και σ' ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σου.
      Καλά Κούλουμα!

      Διαγραφή
  4. Τί ωραίο απόσπασμα!
    Θα φροντίσω να δω την ταινία.
    Μεγάλη δύναμη να παραδέχεσαι την τρέλα σου και τις αδυναμίες σου, γενικά.
    Ευχαριστούμε πολύ για την ωραία σου ανάρτηση, Μαρία μου.
    Καλή Σαρακοστή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ σ' ευχαριστώ για την επίσκεψη και τις ευχές σου Ρένα μου.
      Ωραία θα είναι να την δεις, Καλή Σαρακοστή και να περάσεις τέλεια σήμερα με όλη την οικογένειά σου!

      Διαγραφή
  5. Ο παραπάνω διάλογος νομίζεις, κατά αναλογία, ότι είναι γραμμένος για μένα. Θα φροντίσω να δω την ταινία.
    Την καλημέρα μου, Μαρία, καλά Κούλουμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η ταινία έχει να δώσει πολλά Βασίλη μου. Έχει ενδιαφέρον αυτό που γράφεις για τον εαυτό σου και θα ήθελα να μάθω περισσότερα.
      Σ' ευχαριστώ πολύ, Καλά Κούλουμα!

      Διαγραφή
  6. Όταν ήμουν 2 χρονών και περνούσα ώρες μουτζουρώνοντας- ζωγραφίζοντας και με ρωτούσαν τι θέλεις να γίνεις μεγαλώνοντας, απαντούσα, ζωγράφος!
    Δεν ξέρω αν έγινα ή είμαι ζωγράφος αλλά πέρασα ένα μεγάλο μέρος της ζωής μου ζωγραφίζοντας!
    Έχω δει μια ταινία για τον Βαν Γκογκ και η ζωή και η στάση ζωής αυτού του μεγάλου ζωγράφου, ναι, μια τρέλα ομορφιάς και φιλοσοφίας!
    ΑΦιλάκια αγάπης με πολλά πολλά ευχαριστώ για αυτό το απόσπασμα!
    Στεφανία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είσαι ζωγράφος Στεφανία μου αφού πέρασες ένα μεγάλο μέρος της ζωής σου ζωγραφίζοντας και αυτό ήταν το όνειρο των παιδικών σου χρόνων.
      Θέλω να σε φαντάζομαι να ζωγραφίζεις ακόμα!
      Πολλά φιλιά κι από μένα Στεφανία μου, και σ' ευχαριστώ για το σχόλιό σου.

      Διαγραφή
  7. Δεν ξέρω αν όντως "μια δόση τρέλας είναι η καλύτερη τέχνη", πιστεύω όμως ότι χωρίς μια δόση (τουλάχιστον) τρέλας, δεν παλεύεται η ζωή.. Το απόσπασμα πολύ καλό, κι αν δεν απατώμαι, η ταινία υπάρχει στην ερτφλιξ, καλά θα κάνω να τη δω πάραυτα! Είχα πάντως την τύχη να επισκεφθώ παλαιότερα το μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ, κι ακόμα εισπράττω την αύρα τού χώρου! Σε φιλώ πολύ Μαράκι γλυκό! 🧡🎁😘

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προσωπικά το πιστεύω Πέτρα μου πως μια δόση τρέλας είναι η καλύτερη τέχνη επειδή τη στιγμή που ένας αληθινός καλλιτέχνης ξεκινάει να δημιουργεί κάτι νέο από το τίποτα, γίνεται "αλλόφρων". Πολύ σε ζηλεύω γι' αυτή την επίσκεψη :)
      Σε φιλώ πεντάγλυκα :)

      Διαγραφή
  8. Πολύ όμορφο! Καλησπέρα και καλό Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή