Αναρτήσεις

Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2020

Το κόκκινο βιβλιαράκι των μαθητών

 

Ελευθερία
(φωτ. από το διαδίκτυο)



Όσο ήμασταν ακόμα νέοι και πολύ αργότερα, δε χάσαμε ούτε μια πορεία για το Πολυτεχνείο.

Χρόνια της δικής μου γενιάς, αλησμόνητα χρόνια. Τα ζήσαμε με όλη μας την ψυχή ακουμπισμένη στα ιδανικά και στον αγώνα. Τον αγώνα όπως τον γνωρίσαμε εμείς, τα παιδιά και οι έφηβοι της επταετίας της Χούντας. 

Κάναμε παρέες, κολλήσαμε παράνομα αφίσες, ξημερωθήκαμε μέσα σε μικρά φοιτητικά δωμάτια συζητώντας για τον Μαρξ, τον Τσε Γκεβάρα, τον Τρότσκι, τον Μαρκούζε, τον Λένιν, τον Μάο, την Ρόζα Λούξεμπουργκ και τους Μπάαντερ - Μάινχοφ, οργανωθήκαμε σε συνδικαλιστικούς συλλόγους, σωματεία και φεμινιστικές οργανώσεις . Περπατήσαμε άπειρα χιλιόμετρα σε πορείες διαμαρτυρίας. Συγκλονιστήκαμε από την Χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ, το Αλεξάντερπλατς του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ...

Ονειρευτήκαμε. Ονειρευτήκαμε με πάθος, (ακόμα ονειρευόμαστε ) έναν καλύτερο κόσμο. Προσπαθήσαμε να βρούμε την άκρη στο κουβάρι των πολιτικών ιδεολογιών, να ξεχωρίσουμε την καλύτερη, την ιδανική που θα γινόταν ο φάρος της πολιτικής δράσης μας.  

Όχι όλοι. Κάποιοι, πολλοί από μας πάτησαν πάνω στα σκαλοπάτια της συλλογικής  προσπάθειας και έχτισαν πολιτικές καριέρες, που τους χάρισαν εξουσία και δόξα και περιουσίες και μετά μας ξέχασαν, και εμάς και τα χρόνια που μοιράστηκαν τότε, μαζί μας. Εκείνα τα χρόνια της "μεγάλης ανατριχίλας".  

Εκείνα λοιπόν τα χρόνια, σ' ένα υπαίθριο παζάρι, βρήκα και αγόρασα ένα μικρό βιβλιαράκι που μου κέντρισε για δυο λόγους το ενδιαφέρον. Ο πρώτος ήταν το κόκκινο χρώμα του και ο δεύτερος, ο τίτλος του, τυπωμένος με μαύρα γράμματα: "ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΒΙΒΛΙΑΡΑΚΙ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ". (εκδόσεις ΒΕΡΓΟΣ. Μετάφραση και προσαρμογή Ελένη Βαρίκα)

Το βιβλιαράκι γράφτηκε από τους Δανούς εκπαιδευτικούς Bo Dan Andersen, Soren Hansen, Jesper Jensen, το 1969, και προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων για το περιεχόμενό του. 

Απευθύνεται στους μαθητές και είναι γραμμένο με φιλελεύθερο τρόπο. Τους μιλάει για όλα τα θέματα που αποτελούσαν, εκείνη την εποχή, "ταμπού" στην κοινωνία, στις οικογένειες και στα σχολεία. Όπως:  Τα δικαιώματα των μαθητών, το σχολείο,το χασίς, τα ναρκωτικά, η έκτρωση, οι εξετάσεις, οι βαθμοί, η ομοφυλοφιλία, οι τιμωρίες, οι εξεγέρσεις κ.λ.π.

Είχε απαγορευτεί η κυκλοφορία του σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Μεγάλη Βρετανία, η Ελβετία κ.α.   

Παραθέτω ένα μικρό απόσπασμα.





[...]Οι δυο πραγματικές βάσεις της δημοκρατίας είναι η π λ η ρ ο φ ό ρ η σ η  και η  σ υ ζ  ή τ η σ η.

Υπάρχουν απόψεις που είναι σωστότερες και καλύτερες γιατί ταιριάζουν καλύτερα στη συγκεκριμένη κατάσταση. 

Ενεργεί κανείς δημοκρατικά όταν επιδιώκει την πληροφόρηση δηλαδή την παρουσίαση και την έκθεση των προβλημάτων και όταν επιδιώκει τη συζήτηση που θα επιτρέψει να βρεθεί η καλύτερη λύση.

Μια απόφαση είναι δημοκρατική όταν,  αποφασίζεται από ανθρώπους που έχουν τις ίδιες πληροφορίες για το θέμα και είχαν την ευκαιρία να το συζητήσουν μεταξύ τους.

Και η συζήτηση διαφέρει πολύ απ' τον καυγά και από την προσπάθεια να κερδίσει κανείς ντε και καλά οπαδούς.

Μπορεί όμως να υπάρχουν και πραγματικές  δ ι α φ ο ρ έ ς   σ υ μ φ ε ρ ό ν τ ω ν  που δεν είναι δυνατόν να υπερπηδηθούν με συζητήσεις όπως   οι  δ ι α φ ο ρ έ ς  α π ό ψ ε ω ν. Δε μπορούν να υπερπηδηθούν ούτε με την ψηφοφορία η με τη δικτατορία της πλειοψηφίας.

Διαφορές συμφερόντων υπάρχουν όταν μια ομάδα αρνείται να αφήσει στους άλλους την εξουσία, γιατί έτσι θα έχανε τα πλεονεκτήματα και τα προνόμιά της.

Οι συγκρούσεις συμφερόντων λύνονται μόνον με βίαιες πράξεις, απεργίες, διαδηλώσεις, εξεγέρσεις. Μονον αυτές οι πράξεις επιτρέπουν  στη δημοκρατία να εξακολουθεί να λειτουργεί.

Δεν είναι δημοκρατικό να αφήνει κανείς την εξουσία σε εκείνους που την ασκούν για να εμποδίσουν κάθε πρόοδο και για να συγκεντρώσουν όλα τα προνόμια.

Δημοκρατικό σ' αυτή την περίπτωση είναι να τους πάρει κανείς την εξουσία και με τη βία, αν χρειαστεί.[...]

[...] Πολλοί άνθρωποι που παίρνουν τον εαυτό τους για σοφό και που μεταμφιέζονται σε θησαυροφύλακες της ηθικής, θα σας εξηγήσουν ότι πρέπει να κάτσετε ήσυχα και να 'στε πειθαρχημένοι κι ότι ασχολούνται εκείνοι για την προώθηση των αλλαγών κι εσείς δεν έχετε παρά να περιμένετε.

Πιστέψτε μας, παρ' όλο που κι εμείς είμαστε μεγάλοι, αν περιμένετε, θα την πάθετε σίγουρα.

Οι πραγματικές, οι μόνες αλλαγές, που οφελούν τους μαθητές και τους καθηγητές αποφασίζονται μόνο από εκείνους που τις χρειάζονται καθημερινά.

Όλα αυτά μπορούν να γεννήσουν συγκρούσεις. Μερικοί θα σας πουν ότι οι συγκρούσεις είναι πολύ κακό πράγμα. Αυτό δεν είναι αλήθεια ,παρά μόνο όταν δεν ξέρετε για ποιο λόγο συγκρούεστε.

[...] Για να αλλάξουμε κάτι, για να μεταμορφώσουμε τον κόσμο και να τον ξαναφτιάξουμε όπως εμείς θέλουμε, μην ξεχνάς ότι πρέπει να αρχίσουμε τη δράση μας από εκεί που βρισκόμαστε, από τον τόπο της δουλειάς μας.

Άλλοι, σε διαφορετικούς τόπους δουλειάς αγωνίζονται κι αυτοί.

Να ξέρεις ότι παντού είναι ο ίδιος αγώνας.



Διονύσης Σαββόπουλος - Οι παλιοί μας φίλοι




26 σχόλια:

  1. Το θυμάμαι, στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης να κυκλοφορεί κρυφά από ένα συμμαθητή μου, χέρι χέρι στην τάξη μας. Μας άνοιγε μια τελείως διαφορετική οπτική σε αυτά που ξέραμε ή μας μάθαιναν μέχρι τότε, ειδικά στην ακριτική επαρχία που μεγάλωσα.
    Στη συνέχεια, ως δάσκαλος, πολλές φορές το σκεφτόμουν και αντιπαρέβαλλα τη δική μας δίψα για δημοκρατία και δικαιώματα με τους σημερινούς μαθητές μας, που το μόνο τους αίτημα στα σχολεία είναι η εκδρομή και η κατάληψη, με ατελείωτες λίστες αιτημάτων.
    Άλλες εποχές θα μου πείτε και άλλες ανάγκες έχει η κάθε εποχή! Ναι!
    Την καλημέρα μου, Μαρία και ευχαριστώ για την πολύ νοσταλγική σου ανάρτηση.
    ΥΓ: όλοι μας υποψιαζόμαστε την πολιτική αντίληψη που κρυβόταν πίσω από το Κόκκινο Βιβλίο, αλλά αυτό ήταν το μόνο που δεν μας ένοιαζε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Βασίλη
      Και σήμερα μια ικανή μερίδα νέων ανθρώπων αναζητάει και διεκδικεί τη δημοκρατία. Δύσκολο το θέμα που θίγεις και γίνεται δυσκολότερο επειδή εμείς είμαστε οι γονείς αυτών των παιδιών που αναφέρεις στο σχόλιό σου.
      Τι δεν κάναμε καλά;
      Ρητορική η ερώτηση. Αν και από εδώ πρέπει να ξεκινήσει ο προβληματισμός μας.
      Καλό απόγευμα Βασίλη μου.

      Διαγραφή
  2. Η εποχή που ζούμε και ειδικά το 2020 έχει αλλάξει τον τρόπο ζωής μας είναι αναγκαίο να φερθούμε ανάλογα για να έχουμε κάποιο μέλλον

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι. Έτσι είναι Νατάσσα μου.
      Να συμφωνήσουμε λοιπόν πάνω σε αυτό και να φροντίσουμε να τηρήσουμε τη συμφωνία.
      Καλό απόγευμα.

      Διαγραφή
  3. Δεν το είχα διαβάσει τότε αυτό το "κόκκινο" αλλά ήξερα για το άλλο κόκκινο βιβλιαράκι του Μάο!
    Τώρα μπορείς να δηλώσεις ότι θες αυτό δεν σηκώνει φυλάκιση, το πολύ πολύ να σε πουν "γραφικό"... αυτό όμως που δεν σηκώνει κουβέντα σήμερα είναι ο αντίλογος...
    Λόγος- αντίλογος μας δίδαξαν οι πρόγονοι μας και έρχεται το σήμερα και αν τολμίσεις να φέρεις αντίρρηση ακόμα και με επιστημονικά δεδομένα λέγεσαι "συνωμοσιολόγος"!!!
    Κανένα κανάλι της παγκόσμιας TV στο σήμερα δεν τολμά των αντίλογο, γι αυτό Μαρία μου, το κόκκινο σου βιβλιαράκι αποτελεί κίνδυνο-θάνατο για όποιον το διαβάσει σήμερα!χαχαχα!
    Σταματώ πριν κοκκινίσει εντελώς ο εγκέφαλος μου και μείνω μακριά από τις γεμάτες ΜΕΘ!

    ΑΦιλάκια κατακόκκινα αλλά φωτεινά και χαμογελαστά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάντα έτσι ήταν Στεφανία. Η διαφορετική άποψη ήταν κάζους μπέλι. Σε πολλά θέματα αλλά κυρίως στις πολιτικές συζητήσεις. Κι ας είπε ο Βολταίρος (κάποιοι μελετητές ισχυρίζονται πως δεν το είπε αυτός) "Διαφωνώ με ό,τι λες, αλλά θα αγωνιστώ για να μπορείς να το λες".
      Καλό απόγευμα Στεφανία μου κι από μένα πολλά φιλιά.

      Διαγραφή
  4. Τι θύμισες! Άλλες εποχές. Πιστεύω ότι μάθαμε και απο τους γονείς μας και εμείς οι ίδιοι τότε, τι σημαίνει να σου στερούν τη δημοκρατία, την ελευθερία και το δικαίωμα στη ζωή.
    Όχι πως τα έχουμε καταφέρει αλλά τουλάχιστον είμαστε ελεύθεροι να αγωνιστούμε
    Το βιβλιαράκι δεν το ήξερα
    Σ'ευχαριστώ που το μοιράστηκες μαζί μας αυτό το απόσπασμα
    Νομίζω η σημερινή γενιά απέχει πολύ από τη δική μας όχι ηλικιακά αλλά σε πάθος και αιτήματα
    Καλή σου μέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα επαναλάβω ό, τι έγραψα και πιο πάνω Άννα μου: Ενώ εμείς παραλάβαμε τη δημοκρατική παρακαταθήκη από τους γονείς μας, μάλλον δεν καταφέραμε να την δώσουμε όλοι στα παιδιά μας. Εκ του αποτελέσματος η κρίση. Κάναμε μισές δουλειές.
      Καλό απόγευμα Άννα μου.

      Διαγραφή
  5. Κάτι αχνά μου θυμίζει αυτό το κόκκινο βιβλιαράκι Μαρία μου. Κάτι από εκείνες τις μεγάλες εποχές.
    Έχω πολλές ερωτήσεις στην υπέροχη αναφορά σου.
    Για πολλούς ανθρώπους Μαρία, παλιότερους-της γενιάς μας αλλά και νέους, οι εποχές αυτές δεν μπήκαν στο μουσείο. Ούτε έγιναν χρόνος παρατατικός στις αναφορές. Οι αγώνες υπάρχουν, ζουν, αλλάζουν μορφή, τακτική, δράση αλλά υπάρχουν. Ακόμα και σήμερα, αυτή τη στιγμή που σου γράφω είναι σε εξέλιξη.
    Συνεπώς απομένει σε μας, με ευθύνη μας, να διαλέξουμε αν θα διατυπώνουμε τις αναφορές μας σε χρόνο παρατατικό ή ενεστώτα.

    Υ.Γ. Αυτόν τον Σαββόπουλο Παναγία μου. Όχι. Η φωνή και παρουσία του δεν αφορά το σημερινό περιφερόμενο πνευματικό σαπάκι.

    Καλησπέρα καλή μου φίλη, καλή συνέχεια να έχεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Υπάρχουν και σήμερα ναι. Βέβαια και υπάρχουν.
      Αλλά θα μου επιτρέψεις παρακαλώ όταν γράφω για προσωπικά μου παρελθοντικά βιώματα να χρησιμοποιώ τον σωστό χρόνο, χωρίς παρεξήγηση; :) Ευχαριστώ.
      Καλό απόγευμα φίλε μου :)

      Διαγραφή
    2. Εννοείται Μαρία μου. Άλλωστε η αναφορά μου δεν έχει χροιά υπόδειξης αλλά πίστη συνέχειας. Ο χρόνος στα γεγονότα ναι είναι παρελθόν. Η εμμονή στις ιδέες και στη στάση ζωής ενεστώς. Αυτό το νόημα είχα.
      Καλή βδομάδα.

      Διαγραφή
  6. Είχαμε πολιτική συνείδηση Μαρία μου, υπευθυνότητα ως ενεργοί πολίτες, φωνή με παλμό με δύναμη, ώριμη σκέψη παρά το νεαρό της ηλικίας. Σε ποια δημοκρατία να πιστέψεις σήμερα, μέσα απ’ την ηθελημένη διαστρέβλωση των παπαγάλων.
    Όχι δεν κάναμε λάθος μεγαλώνοντας τα παιδιά μας με περισσότερες ίσως ελευθερίες. Άλλα είναι τα αίτια. Η διεφθαρμένη δογματική πολιτική, χωρίς ιδεολογία, η οικονομική θηλιά, η χειραγώγηση και..και..και...
    Καλές οι διδαχές αλλά σε ποιες βάσεις να στηριχθεί η σημερινή νεολαία για να δημιουργήσει ένα φωτεινό μέλλον. Δεν ξέρω πόσα θα μπορούσαμε να κάνουμε σαν γονείς, σαν πολιτεία, ή σαν εκπαιδευτικοί όταν ολόκληρο το σύστημα πάσχει. Προσπαθούμε να ισορροπήσουμε ανάμεσα σε ένα πτυχίο και στην αναμονή επαγγελματικής αφετηρίας. Κι όσο αυτό δεν γίνεται αλλάζουν και οι φιλοδοξίες και τα όνειρα και η αγωνιστική κουλτούρα.
    Για το κόκκινο βιβλιαράκι...ιδέα δεν έχω. Αν και να σου πω Μαρία μου έχει τόσες εμπειρίες η δική μας γενιά που λίγο απ' το κόκκινο βιβλιαράκι έχουμε όλοι μέσα μας.
    Να είσαι καλά, καλό ξημέρωμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τεράστια τα θέματα που βάζεις με το σχόλιό σου Αννίκα μου. Σίγουρα, κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει πως συμβαίνουν όλα όσα αναφέρεις. Έχω όμως την πεποίθηση πως πάνω απ' όλα η οικογένεια παίζει τον πρωταρχικό ρόλο στη διαμόρφωση των αξιών που θα υιοθετήσει στη ζωή του ως ενήλικας, ο άνθρωπος. Σίγουρα και θα επηρεαστεί απ' όσα αναφέρεις, αλλά οι ψυχικές αντιστάσεις του, το ηθικό του μέγεθος είναι βασικά οικογενειακή υπόθεση. Μπορεί και να κάνω λάθος. Δεν ξέρω.
      Να είσαι καλά
      Καλό βράδυ Αννίκα μου.

      Διαγραφή
    2. Όχι Μαρία μου δεν κάνεις λάθος, αλλά αυτό προϋποθέτει μια οικογένεια με αίσθημα κοινωνικής και ατομικής ευθύνης όπου τα μέλη μπορούν να επικοινωνήσουν. Οικογένειες δηλ. «παλιές καραβάνες» όπως της γενιά μας. Σε μια αποδομημένη οικογένεια τι αρχές να ακολουθήσεις κάτω απ’ την πίεση των νεωτεριστικών ρευμάτων, την παρακμάζουσα αστική τάξη και τον κιτρινισμό της ενημέρωσης που μόνο σαθρές εικόνες και πρότυπα προβάλει. Πως καταντήσαμε έτσι; (δεν μιλώ βέβαια επί προσωπικού, αλλά σαν κοινωνία) Ότι δεν μας αφορά, δεν μας αγγίζει. Και θλίβομαι όταν ακούω από νέα παιδιά πως ο Βενιζέλος είναι παίκτης του ΟΦΗ. Θλίβομαι όταν αγνοούν την ιστορία και επαίρονται με αυθάδεια και άνεση (τα βλέπω σε τηλεπαιχνίδι σε μεσημεριανή εκπομπή) Δεν είναι βέβαια μόνο δική τους ευθύνη. Η ευκολία πρόσβασης (διαδίκτυο) σε άπειρες και ανεξέλεγκτες πληροφορίες, στερούν κάθε διάθεση για περίσκεψη και στοχασμό, πόσο μάλλον για αγώνες (βέβαια υπάρχουν πάντα οι εξαιρέσεις, να το λέμε κι αυτό) Ίσως κάποτε κάνουμε ένα θέμα για την σημερινή νεολαία. Θα είχε ενδιαφέρον!
      Σ' ευχαριστώ Μαρία μου για την ευκαιρία!

      Διαγραφή
  7. Αν εξαιρέσεις το κόκκινο βιβλιαράκι, του οποίου την ύπαρξη παντελώς αγνοούσα, το κείμενό σου αναφέρει τα δικά μου βιώματα. Εντελώς ίδια όμως.
    Μα πόσα κοινά έχουμε εμείς οι δύο πχιά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν,αγαπητή μου Αρτίστα, υποψιαστώ πως είχες συμπεριφερθεί και ως "ήσυχος κηπουρός",ε τότε θα παραδεχτώ τις δυνάμεις του Σύμπαντος.
      Καλά το κατάλαβα απ'την αρχή, πως δ
      εν θα ξεμπερδέψω εύκολα μαζί σου και χαίρομαι ιδιαίτερα γι' αυτό.
      Καλό βράδυ Αρτίστα του βωβού και πολλά φιλιά από μένα.


      Διαγραφή
  8. Αλλες εποχές Μαρία μου και άλλα ιδανικά είχαν οι νέοι τότε.
    Εμεις στην επαρχία δεν ζήσαμε στο πετσί μας τις καταστάσεις αυτές, εφόσον δεν είμασταν φοιτητές ..όμως όλος ο κόσμος τότε απλοί άνθρωποι ,εργάτες, όλοι μας κρατούσαμε την ανάσα μας για ότι γινόταν εκεί.
    Εμεις δεν ξέραμε κόκκινα βιβλιαρακια αλλά ήμασταν εκεί μαζί τους με την σκέψη και την καρδιά μας..να στηρίξουμε όσο ξέραμε και μπορούσαμε την
    Σημερα δυστυχώς τα περισσότερα παιδιά με λύπη μου βλέπω ότι δεν έχουν παιδεία η οποία θα συμφωνήσω μαζι σου πως δίνεται απο την οικογένεια πρώτα...!!
    Δεν ξέρω τι άλλο να πω ,μονο μια ευχή ας γίνει αυτός ο κόσμος καλύτερος για τις επόμενες γενιές, Μαρία μου.. καλο σου ξημερωμα 🌙να προσέχεις.. ❤

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο καθένας με τον τρόπο του Σμαραγδάκι μου, και πάντα σε συνάρτηση με τις συνθήκες της ζωής του, έδωσε τον εαυτό του εκείνες τις μέρες και γενικότερα εκείνη την εποχή.
      Σημασία έχει να κρατάμε σταθερά μέσα μας, την επαφή μας με τα πράγματα και να τα κοιτάζουμε πάντα με καθαρή ματιά και γενναία καρδιά.
      Καλημέρα και πολλά φιλιά!

      Διαγραφή
  9. Καλό βράδυ Μαρία !;) Πολύ καλά κάνεις και θίγεις αυτά τα θέματα αρχών στα σχολεία και στην εργασία , αυτός ο ορισμός της εξουσίας . Στην καθημερινότητα συναντάται η κάθετη άσκηση εξουσίας , αποφασίζει ο πρώτος αυτός , που διοικεί ..οι υπόλοιποι υπακούν και εφαρμόζουν . Ο διάλογος είναι ανύπαρκτος ,απλά τα δικαιώματα ισχύουν ,όταν είναι συλλογικά και νομοθετικά θεσμικά. ..Καλό είναι στα σχολεία να εφαρμόζεται ο δημοκρατικός διάλογος , ώστε οι νέοι να μάθουν να διεκδικούν με επιχειρήματα . Πιστεύω , ότι στη καθημερινή πράξη , ο άνθρωπος διεκδικεί μόνο για τον εαυτό του και αδιαφορεί για τους υπόλοιπους . Σήμερα επίσης μιλάμε για ισότητα , ελευθερία , ρατσισμό , ανθρώπινα δικαιώματα γιατί ο καθένας τα αντιλαμβάνεται όπως επιθυμεί. Άλλωστε έχουμε και την ατομική ευθύνη ως προς την αντιμετώπιση της πανδημίας του Κορονοϊού . Να είσαι πάντα καλά Μαρία !! Καλή συνέχεια στην εβδομάδα με υγεία και δύναμη ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο διάλογος ή είναι ανύπαρκτος ή, όταν γίνεται, γίνεται με λάθος τρόπο. Δεν ακούμε τον άλλον αλλά όσο εκείνος μιλάει εμείς προετοιμάζουμε την απάντησή μας. "Βαβυλωνία" δηλαδή. Συμφωνώ μαζί σου σε όλα Κυριακή μου. Και σε αυτό που γράφεις για την εκπαίδευση των νέων ανθρώπων στον διάλογο. Ο διάλογος μαθαίνεται, υπάρχουν σχολές διαλόγου. Πολύ σωστά το επισημαινεις.
      Όσο για την ατομική ευθύνη, σήμερα και κάτω από τις συνθήκες της επιδημίας, και εδώ θα συμφωνήσω μαζί σου.
      Σ'ευχαριστώ πολύ και να προσέχεις τον εαυτό σου παραπάνω.
      Να είμαστε όλοι καλά.
      Πολλά φιλια Κυριακή μου!

      Διαγραφή
  10. Πληροφόρηση και συζήτηση ναι, Μαρία μου. Προσθέτω όμως και την ελευθερία (λόγου και κινήσεων). Πολλά φιλιά, φίλη μου.
    Και: έχω δωράκια για τα γενέθλιά μου στο μπλογκ μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Πολύ σωστά. Χωρίς ελευθερία, οι συζητήσεις γίνονται απλά κουβέντες.
    Να τα εκατοστήσεις τα χρόνια σου Mia μου με υγεία και να διατηρήσεις στο χρόνο το δημιουργικό πνεύμα σου!
    Σ'ευχαριστώ πολύ.
    Πολλά φιλιά κι από μένα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Όπως το λες ακριβώς: "ονειρευτήκαμε με πάθος, (ακόμα ονειρευόμαστε)"..
    Απορώ πόσα ισχύουν σήμερα, από όσα περιέχει το κόκκινο βιβλίο.. Φιλιά!

    Υ.Γ Άντε, ανάρτησα το ταξίδι, έλα να σε ταξιδέψω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όσα περιέχει το κόκκινο βιβλιαράκι παραμένουν ακόμα στόχος Πέτρα μου.
      Φιλιά και Καλό Σαββατοκύριακο!

      Διαγραφή