Αναρτήσεις

Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2023

Περί έρωτος και συγγραφής

 

Έργο του Αμερικανού ζωγράφου Bruno Surdo -1963


{...}Πριν από πέντε χρόνια, πέρασα μια αδέξια νύχτα με κάποιον φοιτητή που εδώ κι έναν χρόνο μου έγραφε και ήθελε να με γνωρίσει. Συχνά έκανα έρωτα για να υποχρεώσω τον εαυτό μου να γράψει. Μες στην κούραση, στην εγκατάλειψη που ακολουθεί, γύρευα να βρω λόγους για να μην περιμένω πια τίποτε από τη ζωή. Ήλπιζα πως όταν θα τέλειωνε η πιο βίαιη απ' όλες τις προσμονές, εκείνη του οργασμού, θα ένιωθα τη σιγουριά πως δεν υπήρχε άλλη υπέρτατη ηδονή από αυτή της συγγραφής ενός βιβλίου. Ίσως ετούτη ακριβώς η επιθυμία να ριχτώ στη συγγραφή - που δίσταζα να επιχειρήσω εξαιτίας του εύρους της - με ώθησε να προσκαλέσω τον Α. στο σπίτι μου για ένα ποτό ύστερα από ένα δείπνο  στο εστιατόριο όπου, από ντροπαλότητα, είχε μείνει σχεδόν βουβός. Ήταν κοντά τριάντα χρόνια μικρότερός μου.

{...} Ήταν ο κομιστής της μνήμης του δικού μου πρωταρχικού κόσμου.

{...} Μαζί του διέτρεχα όλες τις εποχές της ζωής, τη ζωή μου.

{...} Ένα καλοκαίρι, στην Τσιότζια, καθώς περιμέναμε το βαπορέτο για να επιστρέψουμε στη Βενετία, είπε: "Θα 'θελα να 'μαι μέσα σου και να βγω από σένα για να σου μοιάσω".


Από το βιβλίο της Annie Ernaux: O ΝΕΑΡΟΣ ΑΝΤΡΑΣ - εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ


Η ΑΝΙ ΕΡΝΟ, είναι Γαλλίδα καθηγήτρια λογοτεχνίας και συγγραφέας, μια από τις σημαντικότερες σύγχρονες συγγραφείς της χώρας της.

Το 2022 της απονεμήθηκε το Νόμπελ Λογοτεχνίας "για το θάρρος και την κλινική οξύνοια" που συναντούμε κυρίως στα αυτοβιογραφικά βιβλία της  που εντρυφούν στην προσωπική μνήμη και την κοινωνική ανισότητα. 






19 σχόλια:

  1. Η δημιουργική ελευθερία του λόγου δεν περιορίζεται, ωστόσο δοκιμάζει την αναγνωστική απόλαυση του αναγνώστη. Είναι θεμιτό μετά από κάθε συνάντηση να αισθάνεται επιτακτική την ανάγκη να γράψει, κάνοντας φανερή την αφορμή της έμπνευσης, όμως απευθυνόμενη στον αναγνώστη είναι σαν να ζητά τη δική του ερμηνεία. Αυτό που θα έλεγα (χωρίς να έχω διαβάσει το βιβλίο, με ένα μικρό απόσπασμα δεν μπορείς να κρίνεις) είναι απόγνωση, μια σχέση σε αδιέξοδο και μόνο αυτό που βιώνει, υλικό, για να γεμίσει μια λευκή σελίδα.
    Μαρία μου! να είσαι καλά, σ' ευχαριστούμε που το μοιράστηκες μαζί μας.
    Καλή εβδομάδα!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι ερωτικές σχέσεις πιστεύω πως δεν οδηγούνται ποτέ σε πραγματικό αδιέξοδο γιατί το βαθύτερο ζητούμενο εκπληρώνεται. Ακόμα και σ' αυτές που βλέπουμε ως αδιέξοδες. Έχουμε νιώσει αισθήματα και μέσα από αυτά μάθαμε καλύτερα τον εαυτό μας.
      Σ' ευχαριστώ πολύ Αννίκα μου που πέρασες και άφησες τις σκέψεις σου.
      Καλό μεσημέρι, πολλά φιλιά κι από μένα.

      Διαγραφή
  2. Δεν έχω διαβάσει και δεν ξέρω αν θα διαβάσω βιβλίο της Ανι Ερνό. Αναγνωρίζω όμως απόλυτα τη συμβολή της στην ανάδειξη των δικαιωμάτων των γυναικών, ξέρω ότι έχει εμπνεύσει πολλούς να δημιουργήσουν έργα σχετικά με το θέμα αυτό. Πιστεύω όμως ότι κάπου το θέμα έχει εξαντληθεί. Όχι στην πραγματική ζωή, εκεί γίνονται ακόμα τέρατα, ειδικά σε χώρες όπως η δική μας, που κρύβει μέσα τους τον ανατολισμό, αλλά σε επίπεδο λογοτεχνίας και κινηματογράφου. Προτιμώ πιο φρέσκιες ματιές, πιο κοντά στο σήμερα!
    Το κείμενο που διάλεξες όμορφο, δεν ξέρω αν είναι αντιπροσωπευτικό της γραφής της, αλλά κάπως υπερβολικό νομίζω!
    Την Καλημέρα μου, Μαρία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα σου πρότεινα να διαβάσεις ένα βιβλίο της Βασίλη μου. Θα σε οδηγήσει κατευθείαν στα τρίσβαθα της γυναικείας ψυχής και σεξουαλικότητας. Υπάρχουν μέσα σε κάθε γυναίκα πράγματα που ούτε η ίδια πολλές φορές δεν συνειδητοποιεί. Η Ανί Ερνό κάνει για όλους μας την "βρώμικη δουλειά" ανοίγει δηλαδή διάπλατα όλες τις πόρτες και τα παράθυρα της ψυχής και φωτίζει με άπλετο φως τους παράδρομους της ανθρώπινης ψυχολογίας. Η γραφή της θεωρώ πως είναι εκπληκτική και η ίδια πραγματική σκαπανέας του γραπτού λόγου.
      Σ' ευχαριστώ πολύ που άφησες σχόλιο, καλή συνέχεια, σε φιλώ!

      Διαγραφή
  3. Δεν υπάρχει βιβλίο και συγγραφέας που να μην έχουν κάτι να δώσουν μέσα από το γραπτό τους λόγο, έστω και το ελάχιστο, έστω κι αν αυτό είναι έμπνευση, φαντασία, εμπειρία, απόσταγμα. Ωστόσο το δείγμα είναι μικρό κι επίσης δεν έχω διαβάσει ποτέ κάποιο βιβλίο τής Ερνό. Όσο για το Νόμπελ λογοτεχνίας, για μια ακόμα φορά, οι απόψεις διχάστηκαν.. Την καλημέρα μου Μαράκι! 🎁🧡

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πετρούλα μου, έχεις διαβάσει. Το Πάθος. Το έστειλες έπειτα σε μένα
      και λάτρεψα τη γραφή της Ερνό! ♥

      Διαγραφή
    2. Α..να η ευκαιρία να ξαναδιαβάσεις το Πάθος αλλά και να αναζητήσεις στα βιβλιοπωλεία το Γεγονός, το βιβλίο που έγραψε χάρη στη σχέση της με τον νεαρό άντρα. Το Γεγονός πάντως δεν αναφέρεται σ' αυτή τη σχέση αλλά σε μια άλλη οδυνηρή προσωπική της περιπέτεια. Πάνω απ' όλα όμως αυτό που μετράει πολύ για μένα, ως σπουδή, είναι το λογοτεχνικό ύφος της.
      Σ' ευχαριστώ για το σχόλιό σου Πέτρα μου, καλή συνέχεια, πολλά φιλιά από μένα :)

      Διαγραφή
    3. @ Αριστέα, όχι καλέ, δεν το είχα διαβάσει το βιβλίο.

      Διαγραφή
  4. Η πιο βίαιη από όλες τις προσμονές είναι του οργασμού, μετά κούραση και εγκατάλειψη τις οποίες εκμεταλλεύεται ..... αυτή η γυναίκα ξέρει να εκφράζεται.
    Δεν γράφω κάτι άλλο, θέλω το βιβλίο αυτό, το χρειάζομαι απεγνωσμένα ...
    Σε φιλώ :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι πολύ για τον ενθουσιασμό σου :) Το απόσπασμα είναι μικρό, δεν μπορώ να παραθέσω μεγαλύτερο. Η ουσία βρίσκεται στην απόλαυση της γραφής της που, όπως διαπιστώνω με χαρά, έχεις απόλυτα συμμεριστεί. Η αλήθεια είναι πως δεν περίμενα από σένα τίποτα λιγότερο :).
      Πολλά φιλιά Μάνια μου και εννοείται πως χάρηκα πολύ με το σχόλιό σου!

      Διαγραφή
  5. Δεν την γνωρίζω τη συγγραφέα. Όμως έχω πλήρη εμπιστοσύνη στη δική σου παράσταση και αναφορά. Θεωρώ την ερωτική λογοτεχνία ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της συγγραφής, πολλές φορές παρεξηγημένο. Είναι ένα είδος, που δεν μπορεί να μπει εύκολα σε καλούπια. Σίγουρα διέπεται από αρμονία αλλά όχι από ηθικοπλασία.
    Να πω δε ότι είναι αγαπημένο το είδος μου, Μαρία.

    "Βίαιη προσμονή αυτή του οργασμού" Απίστευτη προσέγγιση! Δεν υπάρχει μεγαλύτερη αλήθεια απ' αυτήν.

    Σε χαίρομαι, Μαρία μου, με τις αναφορές σου. Την καλησπέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είναι ακριβώς ερωτική συγγραφέας Γιάννη μου. Το συγκεκριμένο βιβλίο είναι αυτοβιογραφικό και μάλιστα, όπως ανέφερα παραπάνω, η σχέση της με τον νεαρό άντρα την φόρτισε συναισθηματικά και την ενέπνευσε να γράψει το επόμενο βιβλίο της "Το Γεγονός".
      Σ' ευχαριστώ για το σχόλιό σου και δεν θα σου κρύψω πως περίμενα την θετική σου αντίδραση. Όσο για τον έρωτα αυτόν καθ' εαυτόν, πιστεύω πως έχει την δική του "ηθική" που δεν είναι άλλη από την υπέρβαση.
      Καλό απόγευμα φίλε μου, σε φιλώ!

      Διαγραφή
  6. Δεν έχω διαβάσει την Ανί Ερνό αλλά η αίσθηση περί έρωτος που μου άφησε με συγκλόνισε γιατί μπορεί να μην έζησα στα νιάτα μου, τον έρωτα έτσι όπως τον περιγράφει, έζησα με όλο μου το είναι έναν μοναδικό υπέροχα οδυνηρό Έρωτα...
    Τώρα προς το τέλος της ζωής μου, ζω τον έρωτα με τον Εαυτό που είναι κοινός σε όλους τους ανθρώπους και ξέρω πια πως αυτός είναι αθάνατος!
    ΑΦιλάκια αγάπης, ομορφιάς και υπέρτατης καλοσύνης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι ωραία που θα ήταν να μας μιλήσεις κάποια στιγμή αν θες, με τον δικό σου τρόπο, γι' αυτό τον "μοναδικό υπέροχα οδυνηρό Έρωτα" που έζησες Στεφανία μου!
      Οδυνηρός ή όχι ο Έρωτας είναι αιώνιος από τη φύση του. Αιώνιος και αλησμόνητος για όποιον/α είχε την τύχη να τον ζήσει. Συγκαταλέγεσαι λοιπόν στις τυχερές.
      Σε φιλώ πεντάγλυκα με πολλή αγάπη!

      Διαγραφή
  7. Όπως έγραψα και πριν έχω διαβάσει Το Πάθος της Ερνό πολύ καιρό
    πριν πάρει το Νόμπελ και είχα σκοπό να διαβάσω και άλλα έργα της
    (και θα το κάνω) καθώς με άγγιξε πολύ η γραφή της και μου ταιριάζει.
    Και βρήκα από ποιο θα ξεκινήσω την αναζήτησή μου (και αν βρω χρόνο
    να διαβάσω να μου σφυρίξεις κλέφτικα ☺).
    Ωραία τα αποσπάσματα που παρέθεσες, Μαρία μου.
    Πολλά φιλιά!


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εμένα μου ταιριάζει το δικό σου "μου ταιριάζει" Αριστέα μου. Το Πάθος δεν το έχω διαβάσει αλλά ήδη έχω παθιαστεί μαζί του. Θα ψάξω να το βρω. Άλλωστε, ηλικιακά κινούμαι στη ζώνη του λυκόφωτος όπου ο χρόνος είναι φίλος.
      Σ' ευχαριστώ πολύ που μας σύστησες το Πάθος και χαίρομαι που συναντιόμαστε μέσα στο υπαρξιακό σύμπαν της Ανί Ερνό.
      Καλό βράδυ, πολλά φιλιά κι από μένα!

      Διαγραφή
  8. Μου εξάπτεις το ενδιαφέρον μου για την αυτή τη συγγραφέα Μαρία μου, που ομολογουμένως δεν την ξέρω.
    Τα μικρά αποσπάσματα που έβαλες, ήταν λίγα βέβαια, αλλά αρκετά, για να μας γεμίσουν περιέργεια, πόσο μάλλον που είναι βιογραφικά...το ότι έχει πάρει βραβείο Νόμπελ κάτι θα είχαν δει εκείνοι που της το έδωσαν στην γραφή της...οπότε ναι, θα ήμουν τυχερή αν μπορούσα να το διαβάσω.
    Παράκληση αν το έχει διαβάσει κάποιος και έχει την καλοσύνη να μου το δανείσει, θα το εκτιμούσα ιδιαιτέρως και θα του ήμουν υποχρεωμένη ο λόγος είναι προφανές νομίζω Μαρία μου.
    Να είσαι καλά, να περνάς όμορφα με ότι κάνεις φιλιαααα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μου αρέσει πολύ ο τρόπος που γράφει και τα θέματα που διαπραγματεύεται Σμαραγδάκι μου. Θα ήταν χαρά μου να σου στείλω το βιβλιαράκι αυτό, που είναι ικανό δείγμα της γραφής της. Τη διεύθυνσή σου στο e-mail μου παρακαλώ :) Θα το βρεις πάνω δεξιά.
    Φιλάκια πολλά Σμαραγδάκι μου, να είσαι καλά κι εσύ να περνάς υπέροχα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή