Αναρτήσεις

Παρασκευή 17 Απριλίου 2020

Ω γλυκύ μου έαρ


Η "Πιετά" (Έλεος) Βρίσκεται στη Βασιλική του Αγίου Πέτρου στο Βατικανό.
Είναι το πρώτο έργο του Μιχαήλ Αγγέλου και το φιλοτέχνησε όταν ήταν περίπου 20 χρονών!!

Η ιστορία της: H ιστορία της Πιετά του Μιχαήλ Αγγέλου


Λεπτομέρειες του παραπάνω γλυπτού




Της Δήμητρας Ποντοπόρου «Πες μου μια ιστορία»
Το «Ω γλυκύ μου έαρ» είναι το μοιρολόι της Παναγίας, η έκφραση του πόνου της για τον επίγειο θάνατο του υιού της. Ο ύμνος είναι κορυφαίος ως μελωδία και ως λόγος και έχει ενδιαφέρον η κατά λέξη εννοιολογική ανάλυσή του.
«Ω γλυκύ μου έαρ, γλυκύτατόν μου Τέκνον, πού έδυ σου το κάλλος;»
Προσφωνεί το Τέκνον της έαρ, άνοιξή μου. Η λέξη έαρ είναι αρχαία ελληνική, ενώ στη μεσαιωνική Ελλάδα χρησιμοποιείτο η λέξη άνοιξις. Προέρχεται από το ρήμα ανοίγνυμι, ανοίγω, διότι είναι η εποχή που ανοίγουν τα άνθη και τα μάτια των φυτών, για να αναπτυχθούν. Η λέξη έαρ πρωτοαπαντάται στα ομηρικά έπη. ΄Εχει κοινή ινδοευρωπαϊκή ρίζα με το λατινικό -ver, από όπου προέρχονται λέξεις όπως prima-ver-a, η άνοιξη στα ιταλικά και στα ισπανικά.
Η λέξη τέκνον προέρχεται από τον αόριστο β΄ του αρχαίου ελληνικού ρήματος τίκτω, το οποίο αναφέρεται ακριβώς στην πράξη της γέννησης από τη μήτρα της μητέρας, εξού και η λέξη τοκετός. Τέκνον – τίκτω, μήτρα – μητέρα άμεσες αναφορές στο σπλάχνο, στη ζωή που δημιουργείται μέσα στο σώμα της γυναίκας και άρα στην οδύνη του χαμού του.
«Γλυκύτατόν μου Τέκνον, πού έδυ σου το κάλλος;» Η Παναγία συνεχίζοντας το θρήνο της αναφέρεται στο τραγικό γεγονός χρησιμοποιώντας τη λέξη έδυ, τον αόριστο του ρήματος δύω, υπονοώντας πως ο Ιησούς ήταν φωτοδότης ως ήλιος. Εμβαθύνοντας στην ερμηνεία μπορεί να δει κανείς πως ο ήλιος δεν χάνεται. Χάνεται μόνο από τα μάτια μας, δύει προσωρινά. Ανατέλλει όμως την επόμενη μέρα ολόλαμπρος. Η φράση καταλήγει σε ερωτηματικό, το αγωνιώδες ερώτημα της μάνας που χάνει το τέκνο της. Πού έδυσες, πού έδυσε το κάλλος σου;
Το κάλλος ήταν βασική έννοια στην αρχαία Ελλάδα. Η φυσική ομορφιά είχε συνάρτηση με την ψυχική και την πνευματική, την αρετή του πολίτη και το αγαθό. Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν συλλάβει την ιδέα ότι το σώμα εκφράζει, με την έννοια ότι δίνει μορφή και εξωτερικεύει, την ψυχή και τις αξίες του ανθρώπου. Το κάλλος επομένως είναι η αρχαία ελληνική έκφραση της ωραιότητος της ανθρώπινης ψυχής, που στην αρχαία ελληνική σκέψη καθρεφτιζόταν στην ωραιότητα του σώματος.
«Υιέ Θεού παντάναξ, Θεέ μου πλαστουργέ μου, πώς πάθος κατεδέξω;»
Οι τρεις πρώτοι στίχοι είναι το ξέσπασμα του πόνου της μητέρας. Στον τέταρτο στίχο όμως η Παναγία μεταστρέφεται, αναγνωρίζει ότι ο υιός της είναι στην ουσία Υιός Θεού,
είναι παντάναξ, βασιλεύς των πάντων. Η λέξη είναι σύνθετη, από τη μυκηναϊκή λέξη άναξ, που σημαίνει τον βασιλέα στις πινακίδες της αρχαιότερης αναγνωσμένης ελληνικής γραφής, της Γραμμικής Β. Άναξ ήταν ο ανώτατος άρχων στα μυκηναϊκά ανακτορικά κέντρα (1600-1100 π.Χ.) Η λέξη βασιλεύς, όπως φαίνεται από την ανάγνωση αυτών των πινακίδων υπήρχε ήδη τότε, αλλά σήμαινε τον στρατιωτικό διοικητή και μόνο αργότερα, στα ομηρικά έπη, απέκτησε τη σημερινή σημασία της. Εδώ λοιπόν χρησιμοποιείται ο αρχαϊκότερος τύπος της έννοιας του βασιλιά.
Η Παναγία εδώ προσφωνεί τον υιό της ως Θεό, ως Θεό της, αναγνωρίζοντας τον υπέρτατο ρόλο Του. «Θεέ μου πλαστουργέ μου». Η λέξη πλαστουργός προέρχεται από το ρήμα πλάθω και το έργο, δηλώνοντας ξεκάθαρα πως ολόκληρη η πλάση είναι έργο του Θεού. Όμως το ανθρώπινο μητρικό στοιχείο είναι πολύ έντονο στην Παναγία, ώστε απευθυνόμενη στον Υιό του Θεού και Θεό της ρωτάει με απόγνωση: «πώς πάθος κατεδέξω;» «πώς καταδέχτηκες να υποστείς τα Πάθη;».
Στον επόμενο στίχο αποδέχεται την ανθρώπινη πραγματικότητα. Ο τάφος, ο ανθρώπινος χρόνος -το πρωί, τα έθιμα ταφής ως έκφραση της ευγνωμοσύνης, της λατρείας.
«Έρραναν τον τάφον αι μυροφόροι μύρα, λίαν πρωί ελθούσαι.» Οι μυροφόρες ήρθαν πρωί πρωί και ράντισαν με αρώματα τον τάφο Σου. Τα μύρα που ως πνοές διαχέονται.
Στην τελευταία στροφή γίνεται η συναισθηματική αποστασιοποίηση και η αναγνώριση του θεϊκού θελήματος.
«Ω Τριάς Θεέ μου, Πατήρ Υιός και Πνεύμα, ελέησον τον κόσμον.»
Οι τελευταίοι στίχοι δε λέγονται πια από την Παναγία, αλλά από εμάς σε διάλογο μαζί της. «Ιδείν την του Υιού σου, Ανάστασιν, Παρθένε, αξίωσον τους δούλους σου». «Αξίωσε, Παρθένε, εμάς τους δούλους σου να δούμε την Ανάσταση του Υιού σου».
Δεν είναι απίθανο οι βυζαντινοί μαΐστροι που συνέθεσαν αυτόν τον ύμνο να επηρεάστηκαν από τους αρχαίους ελληνικούς ύμνους στην Περσεφόνη, την κόρη της θεάς Δήμητρας που άνοιξη την έκλεψε ο Άδης εξαφανίζοντάς την στον Κάτω Κόσμο. Ξέφρενη η μητέρα της, η θεά της γονιμότητας της γης, την αναζητούσε παντού και για εκδίκηση άγονα έμεναν τα χωράφια. Ώσπου σε συμφωνία με το Δία κάθε άνοιξη ανέβαινε η Περσεφόνη στον Απάνω Κόσμο και οι Έλληνες γιόρταζαν τα Μικρά Ελευσίνια.
Η άνοιξη της γης, η μύηση της ψυχής, η διάνοιξή της στο θείο. Δε γνωρίζω σε κάποια περιοχή της Ελλάδος να προσφωνούμε τα παιδιά με την τρυφερή έκφραση άνοιξή μου, αυτός όμως ήταν ένας χαρακτηρισμός που οι αρχαίοι Έλληνες απέδιδαν στην Περσεφόνη.
Στον ομώνυμο ορφικό ύμνο η Περσεφόνη αποκαλείται εαρινή. Δικαίως, διότι σύμφωνα με το μύθο η άφιξή της στον Επάνω Κόσμο έφερνε το έαρ, την άνοιξη. Η περαιτέρω λεξιλογική ανάλυση δείχνει όντως επιρροές από θεμελιώδεις αρχαίες ελληνικές έννοιες. Εκτός από την τρυφερή προσφώνηση έαρ, ο ύμνος χρησιμοποιεί την αρχαία ελληνική έννοια του κάλλους, του φωτοδότη – ζωοδότη Ηλίου που δύει, όπως και την αρχαϊκότερη λέξη παντ+άναξ. Οι τυχόν αρχαιοελληνικές επιρροές περιορίζονται στους πρώτους στίχους, στον ανθρώπινα μητρικό θρήνο της Παναγίας. Οι υπόλοιποι στίχοι ξεκάθαρα διαπνέονται από έννοιες της Ορθοδοξίας.
Ως προς τη μελωδία τα κείμενα έχουν συντεθεί σύμφωνα με τη ρυθμοτονική της βυζαντινής υμνογραφίας, όπου πους είναι η λέξη. Δηλαδή, ενώ στην αρχαία ελληνική μουσική πους είναι η ρυθμική μονάδα που με συνδυασμό μακρών και βραχέων συλλαβών δημιουργεί το ρυθμό, στη βυζαντινή οι κανόνες της ομοτονίας και
ισοσυλλαβίας έρχονται σε δεύτερη μοίρα. Συγκεκριμένα, εάν σιγοψιθυρίσει κανείς τη μελωδία «Ω γλυκύ μου έαρ», θα παρατηρήσει ότι η τονική έμφαση δίνεται σε κάθε μία λέξη χωριστά ανεξαρτήτως του μεγέθους και των συλλαβών της, ότι δεν υπάρχει σε κάθε στίχο ένας ρυθμός που επαναλαμβάνεται και ότι ανάλογα με το νόημά τους οι λέξεις τονίζονται και χρωματίζονται μουσικά.
Γενιές, αιώνες τώρα, τραγουδούν πάνω στα βήματά τους στη γη το «ω γλυκύ μου έαρ» κι ύστερα χάνονται. Όμως δεν είναι οι αντιφωνήσεις αιώνων που κάνουν τόσο συγκλονιστική τη συμμετοχή μας στην Περιφορά του Επιταφίου. Είναι η συντροφευμένη πορεία στη διάσχιση της νύχτας, είναι ο κοινός θρήνος για τα πεπρωμένα της ανθρώπινης ζωής, οι συναντήσεις μέσα από τις ταπεινές φλόγες των κεριών, η συναίσθηση του δέους μπροστά στο θείο, είναι η ελπίδα της Ανάστασης που κάνουν το «Ω γλυκύ μου έαρ» να μετατρέπεται σε ένα συναίσθημα γλυκιάς άνοιξης; Σαν οι καρδιές άφοβα ν’ ανοίγουν και στη δροσιά της νύχτας υπερβατικά να ενώνονται -με την άχνα των κεριών και το άρωμα των μύρων- σε μια πνοή αγάπης.



22 σχόλια:

  1. Ευχαριστούμε Μαρία μου. «Ω γλυκύ μου έαρ», ένας σπουδαίος ύμνος που μας τον ανέλυσες σε βάθος.
    Να σαι καλά.
    Εύχομαι καλή Ανάσταση με υγεία και δύναμη. Ας αναστηθεί και ένας κόσμος όμορφος, δίκαιος, γαλήνιος
    Σε φιλώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ σ'ευχαριστώ Άννα μου για την πάντα ευγενική σου παρουσία. Ο ύμνος είναι αξεπέραστος στο χρόνο. Πάντα με συγκινούσε κι εμένα πολύ βαθιά όταν τον άκουγα.
      Ας μαζέψουμε το κουράγιο μας και ας ζήσουμε και τη φετεινή Ανάσταση όπως της αξίζει.
      Καλή Ανάσταση Άννα μου για σένα και την οικογένειά σου!!

      Διαγραφή
  2. Δεν έχω βρει εδώ και χρόνια μια τέτοια ανάλυση ενός ύμνου που έχει σφραγίσει την καρδιά μας. Μαρία, αυτή η κάθοδος εδώ σε τόσες αναλύσεις είναι υπέροχη. Τι να πω ειλικρινά. Είναι μαγική. Σου δίνει τη δυνατότητα να καταλάβεις και να αντιληφθείς μια σειρά μεγάλα πράγματα.
    Καλησπέρα Μαρία μου. Καλή Πασχαλιά να έχεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι Γιάννη μου η ανάλυση του ύμνου είναι εξαιρετική και μας βοηθάει να κάνουμε περισσότερο "δικό" μας το θρήνο της μάνας για το παιδί της. Είναι άκρως αιρετικό αυτό που θα πω αλλά πάντα,από παιδί, με συγκινούσε περισσότερο ο πόνος της Παναγίας για το παιδί της.
      Σ'ευχαριστώ πολύ Γιάννη μου για την παρουσία σου και τις ευχές σου.
      Καλή Ανάσταση με υγεία για σένα και την οικογένειά σου!!

      Διαγραφή
  3. Πολύ ενδιαφέροντα όλα όσα μας παραθέτεις Μαρία μου που τα περισσότερα αγνοούσα γι αυτό και πολύ σ' ευχαριστώ για αυτή την Πασχαλινή ανάρτηση!
    Είναι απίστευτο πως αυτός ο ύμνος κάθε φορά που τον ακούω, μου φέρνει δάκρυα στα μάτια, γιατί πάνω απ΄όλα και ασχέτως της θρησκευτικότητας του, είναι ένα μοιρολόι και δεν υπάρχει μεγαλύτερος πόνος για μια μάνα απ' τον θάνατο του παιδιού της...

    Σου στέλνω πολλά ΑΦιλιά καρδιάς και εύχομαι αυτή η Ανάσταση να φωτίσει και να γλυκάνει τις καρδιές μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ σ'ευχαριστώ πολύ Στεφανία μου που πέρασες και μου άφησες τις ευχές σου.
      Αισθάνομαι όπως ακριβώς κι εσύ πως αυτές οι μέρες είναι κυρίως ο Γολγοθάς της Παναγίας.
      Σου εύχομαι με όλη μου την καρδιά Καλή Ανάσταση με υγεία και χαρά μαζί με όσους απ' την οικογένεια έχεις μαζί σου!

      Διαγραφή
  4. Μαρία μου, μια υπέροχη και διαφωτιστική ανάλυση του ανυπέρβλητου ύμνου. Σ΄ευχαριστούμε πολύ.
    Καλή Ανάσταση! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Χαίρομαι πολύ που σε βρίσκω πάλι εδώ Φακιδούλα μου!
    Σ'ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο και τις ευχές σου!
    Καλή Ανάσταση σε σένα, τον Νίκο σου και την υπόλοιπη οικογένειά σου :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση Μαρία μου! Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα με υγεία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ Ειρήνη μου, να είσαι καλά κορίτσι μου.
      Κι εγώ εύχομαι Καλή Ανάσταση με υγεία και πολλή αγάπη για σένα και την οικογένειά σου!!

      Διαγραφή
  7. Ένας από τους ωραιότερους ύμνους της Χριστανοσύνης. Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα Μαρία μου. Με υγεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, ο ωραιότερος και ο συγκινητικότερος!
      Σ'ευχαριστώ πολύ Μάκη μου επίσης Καλή Ανάσταση με υγεία και αγάπη, όσο γίνεται περισσότερη.
      Να είσαι καλά.

      Διαγραφή
  8. ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΤΟΝ ΞΕΡΩ ΤΟΝ ΥΜΝΟ ΚΑΙ ΜΑΣ ΤΟΝ ΕΧΕΙ ΑΝΑΛΥΣΕΙ Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΜΑΣ ΠΑΤΈΡΑΣ.
    ΧΘΕΣ ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΟΣΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΉ ΒΓΗΚΑΜΕ ΣΤΑ ΜΠΑΛΚΌΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΨΑΛΛΑΜΕ ΚΙ ΑΠΟΨΕ ΘΑ ΨΑΛΛΟΥΜΕ ΤΟ ΧΡΙΣΤΌΣ ΑΝΕΣΤΗ ΑΠΌ ΤΑ ΜΠΑΛΚΌΝΙΑ ΜΑΣ!!!!!!!
    ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ ΜΑΡΊΑ ΜΟΥ!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι Έλληνες όπου και να βρίσκονται, θα βρουν τελικά τον τρόπο να επικοινωνήσουν τα συναισθήματά τους!
      O Χριστός Ανέστη Ελένη μου. Η σειρά μας τώρα :)

      Διαγραφή
  9. Χριστός Ανέστη, χρόνια πολλά με υγεία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αληθώς Ανέστη Κώστα μου,
    Σ' ευχαριστώ πολύ, να είσαι καλά.
    Χρόνια Πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Χριστός Ανέστη Μαρία μου !! Μας βάζεις κατανυκτικά στο κλίμα της Μεγάλης Εβδομάδος των Παθών . Πολύ ωραία η εικόνα του γλυπτού 'Ο Θρήνος της Παναγίας για τον Ιησού 'από τον σπουδαίο Μιχαήλ Άγγελο . Γνωστή η αγάπη σου για την τέχνη , φρεσκάρεις την μνήμη μας :)
    Η ανάλυση των εγκωμίων σπουδαία , με αναφορά στον μύθο της αρπαγής της Περσεφόνης και τα Μικρά Ελευσίνια . Μας μαθαίνεις για τον ρυθμό της αρχαίας ελληνικής και βυζαντινής μουσικής . Το δέος μπροστά στο Θείο Δράμα ενώνει όλους μας με την προσδοκία της Ανάστασης . Το βίντεο ιστορικό , υπέροχο μας γέμισες γνώσεις και συναισθήματα , ευχαριστούμε πολύ !!
    Μαρία , Χρόνια Πολλά !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αληθώς Ανέστη Κυριακή μου!
      Όμορφος ύμνος που μπορεί να αναμοχλεύει και δικές μας ανθρώπινες πληγές που σε κάποιες περιπτώσεις μας κάνουν να νιώθουμε τις μέρες αυτές ουσιαστικότερα και εντονότερα.
      Κι εγώ σ'ευχαριστώ πολύ Κυριακή μου.
      Να είσαι καλά και πολλά φιλιά από μένα :)

      Διαγραφή
  12. Χρόνια πολλά με Υγεία, Μαράκι,
    και να χαίρεσαι την οικογένειά σου!
    Τα φιλιά μου 🐇

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χρόνια Πολλά Πέτρα μου, να είσαι καλά και να περνάς υπέροχα!
      Πολλά φιλιά!

      Διαγραφή
  13. Χριστός Ανέστη Μαρία μου.
    Κι εγώ όπως κι εσύ, σκέφτομαι τον πόνο της Παναγίας αυτές τις μέρες.
    Ανέβηκε κι αυτή τον δικό της Γολγοθά.
    Σ ευχαριστώ για την ωραία ανάλυση. Δεν έχω ξαναδιαβάσει κάτι ανάλογο.
    Να είσαι καλά και φιλάκια πολλά διαδικτυακά και ακίνδυνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ σ' ευχαριστώ πολύ Ρένα μου για τις ευχές σου!
      Τις ανταποδίδω με αγάπη!
      Πολλά φιλιά κι από μένα :)

      Διαγραφή